Vedci objavili na Marse obrovské ložisko vodného ľadu

Vedci objavili na Marse obrovské ložisko vodného ľadu Zdroj: internet
WASHINGTON / Obrovské ložisko vodného ľadu ukryté nie hlboko pod povrchom Marsu objavili vedci s pomocou amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Odhaduje sa, že by malo obsahovať toľko vody, ako má Horné jazero v Severnej Amerike. Na svojich stránkach o tom informovala americká vesmírna agentúra NASA.

Odborníkov k významnému objavu priviedol záujem o zvláštne hrboľatý terén v časti oblasti nazvanej Utopia Planitia, ktorá sa nachádza zhruba v polovici medzi rovníkom a severným pólom červenej planéty. Rozhodli sa miesto preskúmať pomocou radaru Sharad, ktorý je umiestnený na družici obiehajúcej okolo Marsu a dokáže prebádať aj vrstvy pod povrchom.

Pri rozbore údajov získaných pri viac ako 600 preletoch MRO nad skúmanou oblasťou vedci zistili, že ide o ložisko rozlohou rozsiahlejšie, ako je územie Mexika. Jeho hĺbka sa pohybuje od približne 80 do asi 170 metrov a jeho zloženie tvorí z 50 až 85 percent vodný ľad zmiešaný s prachom a väčšími kamennými časticami.

Dostupnejšie ložisko

"Toto ložisko je pravdepodobne oveľa dostupnejšie ako väčšina vodného ľadu na Marse, pretože je na relatívne nízkej marsopisnej šírke a leží v plochej, hladkej oblasti, kde bude pristátie jednoduchšie ako v iných miestach s ľadom ukrytým pod povrchom," uviedol Jack Holt z Texaskej univerzity, ktorý sa podieľa na výskumoch zameraných na vodu a ľad na Marse.

Zdroj: noviny.sk, ČTK