Zatiahnuté
Bratislava
Edmund
1.12.2022
Automobilkám ide opäť karta, v Únii aj na Slovensku
Zdielať na
Ekonomika

Automobilkám ide opäť karta, v Únii aj na Slovensku

BRATISLAVA / Už piaty mesiac po sebe rastie predaj automobilov v celej Európe. Keďže je to odvetvie, ktoré Slovensko živí, napäto ho sledujú nie len ekonómovia, ale celá naša krajina. Už v decembri sme vás informovali, že negatívna karta sa obracia k lepšiemu a tento pozitívny vývoj môžeme opätovne potvrdiť.

Dopyt na hlavných trhoch

Predaj automobilov v Európe v januári posilnil o 5,2 % na 967 778 vozidiel. "Rastieme z veľmi nízkych základov a v absolútnych číslach to bol stále druhý najhorší január, čo sa týka počtu predaných kusov," hovorí hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Motorom rastu bol dopyt po kompaktných autách na všetkých hlavných trhoch, vrátane trhov v krízou postihnutých krajinách ako Portugalsko, Írsko, Taliansko či Grécko. Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) o tom informovala v utorok. "Štvrtým najrýchlejšie rastúcim trhom bolo slovensko s medziročným prírastkom 25 percent," dodáva Gábriš. 

Predaj automobilov značky Volkswagen v rámci EÚ a Európskeho združenia voľného obchodu vzrástol o 7,6 %, predaj áut značky Peugeot posilnil o 8,8 % a predaj vozidiel značky Renault sa zvýšil o 3,8 %. "Európsky trh s novými automobilmi na začiatku minulého roku dosiahol dno a je na ceste k zotaveniu,“ povedal Allan Rushforth zo spoločnosti Hyundai Motor Europe.

Rast zaznamenali všetky trhy

Predaj nových áut v Taliansku medziročne posilnil o 3,2 %, kým v Írsku sa zvýšil až o 33 %. V Grécku počet predaných vozidiel stúpol o 15 % a v Portugalsku dokonca až o 32 %. Január bol piatym mesiacom rastu automobilového trhu v EÚ po sebe. Rast zaznamenali všetky hlavné trhy. Predaj áut vo Veľkej Británii a Španielsku rástol zhodne o 7,6 %, predaj áut v Nemecku sa zvýšil o 7,2 %. Predaj vo Francúzsku stúpol o 0,5 %.

Slovensko čakajú ďalšie investície

Slovensko údajne čakajú tento rok ďalšie investície v automoto-priemysle, čo má priniesť novú prácu. "Zvyšovať podiel slovenských dodávateľov do týchto automobiliek. Aby čo najviac slovenských firiem vyrábalo elementy pre tieto automobilky," hovorí predseda vlády Róbert Fico.

Slovensko ako automobilová veľmoc musí byť naďalej v strehu. Riziká, aby sa reálne predaje nezmenili na angličákovské, tu naďalej sú. "Veľkým rizikom je, či to nie je len generačná výmena áut, ktorá za pol roka odznie a budeme opäť v problémoch, lebo tí mladí, ktorí nemajú prácu si skutočne to auto nebudú môcť kúpiť," hovorí analytik Saxo Bank Radim Dohnal.

Výhodou je, že sa automobilky pôsobiace u nás neorientujú len na európske teritórium. "Na trhy mimo Európskej únie, ktoré neboli zasiahnuté krízou, ako napríklad Rusko," uvádza analytik J&T banky Stanislav Pánis.

ilustračná foto

ISIFA

Súvisiace články

Najčítanejšie