Skoro jasno
15°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Mexický prezident je rekordérom v tlačových besedách. Sú populárnejšie než telenovely
Zdielať na

Mexický prezident je rekordérom v tlačových besedách. Sú populárnejšie než telenovely

Okrem podobných premiérskych znakov máme spoločné s Mexikom aj niečo iné

MEXIKO / Mexický prezident od svojho nástupu do úradu každý všedný deň usporadúva ranné tlačové konferencie, ktoré sa v počte divákov vyrovnajú aj niektorým populárnym telenovelám. Od 1. decembra 2018 ich Andrés Manuel López Obrador usporiadal cez 500, niektoré trvali aj tri hodiny, píše agentúra AP. Kým hlava štátu o nich hovorí ako o platforme, kde poskytuje informácie, ktoré médiá ignorujú či prekrúcajú, ozývajú sa aj hlasy, že relácia využíva k propagande a útokom na svojich kritikov.

"Je to môj obľúbený seriál. Ktorýkoľvek reportér môže vystúpiť a priamo spovedať prezidenta. On pritom ukazuje svoju ľudskú tvár, bez scenára," myslí si prekladateľka Ana Errastiová, ktorá býva v mexickej metropole. Raúl Juárez si nenechá ujsť ani jeden diel, hoci už 30 rokov žije v Spojených štátoch. Tlačové konferencie mexického prezidenta sleduje na internete. Rád sa vraj denne pozerá, ako sa mexická vláda vysporiadava s dlhoročnou korupciou. Práve boj s úplatkárstvom je jednou z priorít Lópeza Obradora. "S týmto mužom to (korupcia) skončí," verí Juárez.

Ďalší sú k ranným tlačovým vystúpeniam prezidenta kritickejší. Napríklad Jan-Albert Hootsen, ktorý v Mexiku zastupuje nezávislý Výbor na ochranu novinárov (CPJ), vníma tento program ako miesto, ktoré prezident využíva skôr pre útoky na svojich kritikov, ako platformu pre poskytovanie informácií. "Vláda sa neuchyľuje k priamej cenzúre, ktorou sa oháňala bývalá vláda, čo je pozitívne," povedal agentúre AP Hootsen, podľa ktorého sú však škodlivé aj verbálne útoky, pretože sú prenášané v krajine, kde len za dobu vlády López Obrador bolo zavraždených cez 20 žurnalistov. Alfredo Coutiňo z medzinárodnej ratingovej agentúry Moodys potom upozorňuje, že prezidentove tlačovej konferencie "obsahujú málo objektívnych informácií o veľkých ekonomických otázkach".

Hoci sa tlačových konferencií zúčastňujú niekedy aj ďalší mexickí činitelia, šesťdesiatsedemročná hlava štátu pri nich z televíznych záberov nemizne, píše AP. Podľa nej tiež úplnú väčšinu času na otázky novinárov odpovedá López Obrador, ktorý si počas nich dopraje akurát tak pauzu nutnú ku krátkemu usrknutí z pohára s vodou.

Prezidentská kancelária odhaduje, že tlačové konferencie nazvanej na skorú hodinu vysielania "La Maňanera" (výraz pre skoré ráno alebo pre ranné vtáča) sleduje denne v priemere desať miliónov divákov. Tento údaj však podľa AP nie je možné overiť. Miestne noviny však v novembri informovali, že sa počet zhliadnutí programu na facebookovom účte prezidenta za posledný rok v porovnaní s rokom 2019 strojnásobil. Denne tam relácia pozrú stovky tisíc ľudí. Okrem toho prezidenta na serveri YouTube sledujú viac ako dva milióny divákov a ďalšie sa na program pozerajú cez iné platformy. Prezident tak má publikum veľkostí porovnateľné s niektorými obľúbenými telenovelami, podotkla AP.

López Obrador na tlačovej konferencii preberá rôzne témy, divákom už na nich ukázal aj amulety, ktoré ho podľa neho chráni od zlého a pred koronavírusom. Niekedy jeho hostia Mexičanom radia, kde si zaobstarať najlacnejšie benzín. Ich dlhodobý dopad sa ešte len ukáže, však rad Mexičanov si už nedokáže predstaviť, že by sa vrátila doba, keď medzi obyvateľmi krajiny a prezidentom panoval odstup a niektoré hlavy štátu roky neodpovedali na vopred neschválený novinársky dotaz, píše AP.

Súvisiace články