Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Antikampaň poznačila prezidentské voľby, Facebook chystá zásadné zmeny
Zdielať na

Antikampaň poznačila prezidentské voľby, Facebook chystá zásadné zmeny

BRATISLAVA / Prostredníctvom internetu sa šíri rozhovor Marka Zuckerberga so šéfom najväčšieho vydavateľstva v Európe, Axel Springer. Zuckerberg sa v ňom vyjadril, že prácu novinárov komplikujú aj masívne hoaxové antikampane.

Antikampane sa využívajú napríklad pred voľbami, keď sa práve vďaka nim a obrovskému množstvu peňazí investovaných do facebookovej reklamy snažia určité skupiny očierňovať jednotlivých kandidátov. Facebook preto spúšťa novinku, ktorá môže byť pre politické kampane rovnako zásadná, ako zavedenie transparentných účtov v roku 2014. Práve na nich si všetci môžeme pozrieť, ktorý politik, koľko a od koho dostal peniaze a na čo ich v kampani minul. "Vieme o mnohých prípadoch, kedy rôzne dezinformačné kampane sa šírili vďaka politickým reklamám. Napríklad aj pred prezidentskými voľbami sme videli viaceré stránky, ktoré majú napríklad 36 fanúšikov na facebooku, ale vďaka reklamám mohli osloviť tisíce ľudí a ovplyvňovať ešte aj počas moratória výsledky volieb," uviedol Filip Struhárik, Mediabrífing.

A preto dochádza k zásadnej zmene. Politická reklama sa už nebude môcť robiť zo zahraničia, tak ako sme to videli napríklad pred prezidentskými voľbami v Spojených štátoch, keď práve z Ruska bola platená masívna reklama, ktorá tieto voľby ovplyvňovala. Navyše ten, kto bude chcieť politickú reklamu zadať, bude musieť poslať svoj naskenovaný občiansky preukaz priamo do Facebooku, aby si tam overili jeho identitu. "Ak vidíte, že niekto napríklad robí nejakú antikampaň voči nejakému kandidátovi, jednoducho prídete na ich facebookovú stránku a tam budete mať výpis koľko peňazí už minuli, aké reklamy majú spustené, čiže viete si overiť proti komu alebo za koho tie kampane boli a viete to potom pripočítať ku celkovým výdavkom na kampaň toho kandidáta," vysvetlil Peter Šebo, odborník na sociálne siete. 

Sociálna sieť tiež spustila veľmi podrobný postup, podľa ktorého ak sa budú v statusoch nachádzať niektoré kľúčové slová, z ktorých sa bude dať identifikovať, že ide o politickú reklamu, alebo antikampaň, tak takúto reklamu zablokuje. A to až do doby, kým sa jej zadávateľ neoverí na Facebooku. Toto všetko začína platiť už teraz v celej Európskej únii, aby sa zabránilo prípadným neférovým zásahom v kampani do volieb do Európskeho parlamentu, ktoré máme na budúci mesiac.

Súvisiace články