Na ISS našli baktérie odolné voči liekom. Objavili ich aj na Zemi

Archívna reportáž
embed kód
WASHINGTON / Vedci americkej vesmírnej agentúry NASA objavili na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS niekoľko neznámych kmeňov baktérie odolnej voči liekom. Tieto kmene nepredstavujú hrozbu pre ľudské zdravie, no podľa správy zverejnenej v časopise BMC Microbiology je potrebné im venovať pozornosť.

Tím, ktorý vedú odborníci Laboratória tryskového pohonu NASA v Kalifornii analyzoval niekoľko bakteriálnych vzoriek odobratých ešte v roku 2015 z odpadu z toaliet a z cvičebného zariadenia na ISS. Identifikovali pri tom päť pred tým neznámych kmeňov baktérie Enterobacter, ktorá je vysoko rezistentná voči antibiotikám. "Zistili sme, že genómy týchto piatich kmeňov Enterobactera z ISS sú geneticky najviac podobné trom kmeňom novoobjaveným na Zemi," povedal spoluautor expertnej správy Kasthuri Venkateswaran, ktorý pracuje v Skupine pre biotechnologickú a planetárnu ochranu JPL.

DNA novozistených kmeňov z orbitálneho komplexu pritom vedci porovnávali s viac ako 1200 kmeňmi Enterobacteru skôr zhromaždeným na Zemi. Dospeli k záveru, že nové kmene sa veľmi podobajú druhu Enterobacter bugandensis. Ten objavili nedávno aj v troch nemocniciach na Zemi (v Afrike, vo Washingtone a v Colorade), kde preukázal svoju schopnosť vyvolať u ľudí ochorenie a pritom odolávať rôznym antibiotikám. "Je dôležité si uvedomiť, že kmene nájdené na ISS nepredstavujú aktívnu hrozbu pre ľudské zdravie, napriek tomu ich treba ďalej sledovať," upozornil v prehlásení vedúci tímu spoluautorov Nitin Singh z Skupiny pre biotechnologickú a planetárnu ochranu JPL.

Pozrite si archívnu reportáž.

Zdroj: noviny.sk/ČTK