Dinosaury sa z vajíčok liahli po troch až šiestich mesiacoch

WASHINGTON / Mláďatá dinosaurov sa z vajíčok liahli po troch až šiestich mesiacoch. Doposiaľ sa pritom vedci domnievali, že to bolo podstatne skôr. Nový objav zverejnili v odbornom časopise americkej akadémie vied Proceedings.

Zatiaľčo mláďatá operencov sa z vajíčok dostanú často už po desiatich dňoch, u krokodílov je to až po troch mesiacoch.

Dlhá inkubačná doba mohla podľa vedcov zohrať určitú úlohu i pri masovom vymieraní dinosaurov pred 65 miliónmi rokov. Pomalý vývoj mohol ovplyvniť ich schopnosť konkurovať rýchlejšie sa vyvíjajúcim vtákom a cicavcom.

Paleontológia sa doposiaľ domnievali, že mláďatá dinosaurov sa vo vajciach vyvíjali podobne dlho, ako je tomu u ich dnešných blízkych príbuzných - vtákov. Operenci sa liahnu z vajec po jedenástich až 85 dňoch. Plazy sa z vajíčok porovnateľnej veľkosti pritom liahnu často až po dvakrát dlhšej dobe.

K novému objavu vedci z tímu Gregoryho Ericksona z Floridskej štátnej univerzity dospeli na základe tomografického snímkovania skamenených embryí dvoch dinosaurích druhov. Podrobili ich takisto skúmaniu pod mikroskopom s vysokým rozlíšením.

Ebnerove pruhy

Pri výskume sa sústredili na takzvané Ebnerove pruhy, rastové línie, ktoré vznikajú v priebehu vývoja zubov. "Sú to obdoby letokruhov u stromov, ktoré vznikajú každý deň. Mohli sme ich spočítať a zistiť tak, ako dlho sa každý dinosaurus vyvíjal," uviedol Erickson.

Embryá protoceratopsa, malého rohatého dinosaura, sa našli v púšti Gobi. Embryá hypacrosaura sa vyvíjali asi 6 mesiacov. Jeho až štyri kilogramy ťažké vajcia sa našli v kanadskej provincii Alberta.

Zdroj: noviny/ČTK