Jasno
16°
Bratislava
Anastázia
30.4.2024
Hostia naposledy zaspia v Kempinski. Zobudia sa v Grand Hotel River Park
Zdielať na

Hostia naposledy zaspia v Kempinski. Zobudia sa v Grand Hotel River Park

BRATISLAVA / V hotelovom biznise nie je až také časté, že hotel zmení jednu prestížnu značku za inú a navyše zo dňa na deň. Hostia bratislavského luxusného hotela sa tak dostanú do situácie, že večer pôjdu spať v jednom hoteli a ráno sa zobudia v hoteli s iným názvom.

O tom, prečo sa tak stane v bratislavskom Kempinski, ktorý bude Grand Hotelom River Park v sieti The Luxury Collection, hovorí jeho generálny riaditeľ Rudolf Križan.

Prečo sa Best Hotel Properties rozhodlo pre rebranding bratislavského Kempinski Hotel River Park?

Dá sa na to pozrieť z niekoľkých stránok. Jeden je z pohľadu vlastníka. Best Hotel Properties funguje na trhu už niekoľko rokov. Doteraz pre ňu spravovali hotely medzinárodné spoločnosti ako Kempinski a InterContinental Hotels Group (IHG). Od apríla minulého roku je bratislavský Crowne Plaza, značka ktorá patrí do portfólia IHG spravovaná BHP na základe zmluvy o franšíze. V Moskve sme už predtým  sami manažovali päť rokov hotel Kadashevskaya, tiež Zion Spa, spolumanažujeme reštauráciu Buddha Bar v Prahe. Od vzniku BHP zbierame know-how. Sme presvedčení, že vďaka množstvu skúseností a kontaktov, budeme v manažovaní výrazne úspešnejší ako v pri manažment kontrakte. Myšlienkou, že využijeme vlastné know how aj v bratislavskom Kempinski sme sa začali zaoberať na jeseň minulého roku.

Akú úlohu zohrávali v rozhodovaní ekonomické faktory?

V Bratislave máme pod správou dva hotely – okrem Crowne Plaza máme od augusta podpísanú aj zmluvu na správu Sheratonu, čo robíme pre súčasného majiteľa. Potom je tu budova hotela Kempinski, ktorú vlastníme, ale doteraz sme hotel nemanažovali. Takže sme sa začali zaoberať myšlienkou, že keď chceme z hotelov vyťažiť čo najviac a využiť synergie medzi všetkými troma, tak by sme potrebovali, aby sme aj tu, v Kempinski, konvertovali na franšízu. Samozrejme, potom bolo treba riešiť, že keď ho budeme sami manažovať, kto bude ten globálny partner, ktorý vstúpi do hry a bude pre hotel a destináciu ideálny. Kempinski totiž spoluprácu formou zmlúv o franšíze nerobí.

Koľko stojí takáto zmena hotela a čo to všetko obnáša? Pozrite si reportáž redaktora Daniela Levického- Archleba:

Podľa čoho ste vyberali nového partnera pre hotel?

Dôležité pri výbere bolo aj to, že sme chceli sieť, ktorá je zastúpená na celom svete, na každom kontinente a má jeden z najlepších lojalitných programov. Keďže máme IHG cez Crowne Plazu, tak sme rozmýšľali kto iný – Hilton, Marriot, Starwoood? Tam sme vlastne skončili. Voľba padla na značku The Luxury Collection americkej spoločnosti Starwood Hotels & Resorts, pod ktorú patrí 1 200 hotelov a ktorá má už v Bratislave jeden hotel – Sheraton. Starwood má ale ešte aj tri značky vo vyššom, tom najluxusnejšom segmente. Z nich je podľa nás pre tento hotel najvhodnejšia The Luxury Collection a najlepšie ho vystihuje.

Prečo?

Lebo je to ikonický hotel a najlepší hotel v meste, je najprestížnejší, má aj spoločensko-kultúrnu funkciu. The Luxury Collection je pre nás ideálna značka aj preto, lebo jedným z princípov pre jej hotely je aj "domorodosť", orientácia na lokálne špecifiká. Ponuka bratislavského Kempinski, či už v oblasti gastronómie, ale aj v spa odráža lokálne špecifiká a tiež slovenskú srdečnosť a pohostinnosť. Tento región na rozhraní troch štátov, Maďarska, Rakúska, Slovenska ale v podstate aj Česka, má veľké bohatstvo a to by sa malo odrážať aj v tomto hoteli. Chceme sa orientovať na odkaz Malých Karpát, v spa už máme procedúry na základe malokarpatských byliniek a chceme pokračovať týmto smerom ďalej, aj v gastronómii. Myslíme si, že máme unikátne know how, a aj to je dôvod, prečo prechod na franšízu a The Luxury Collection.

Zohrávala úlohu aj situácia na hotelovom trhu v Bratislave? Porovnateľný štandard, sa tu musí predávať za oveľa nižšiu cenu ako vo Viedni, pričom náklady nie sú o toľko nižšie.

V Bratislave napríklad nie je veľké kongresové centrum, takže sa tu nemôžu robiť akcie napríklad pre 2 000 a viac ľudí, ktorí by sa ubytovali vo viacerých hoteloch. Takže bratislavské hotely medzi sebou bojujú o klientov a menšie podujatia. Keďže danosti trhu sú také, aké sú a predpokladáme, že najbližších päť rokov sa toho veľa nezmení, najideálnejšia cesta je, aby hotely, ktoré vlastníte, spolu úzko spolupracovali. Tým sa vám podarí optimalizovať veľa administrácie. Zároveň je know-how, ktoré získavate z troch rozličných zariadení také, že sa vždy viete správne zorientovať.  Keď niekto prichádza s požiadavkami na konferenciu alebo korporátny biznis, je samozrejme lepšie, keď mu viete ponúknuť možnosti nielen jedného hotela, ale troch. Taktiež náklady na hľadanie nových zamestnancov rastú, tak isto rastú náklady na to, nájsť nového klienta. Takže keď na tom pracujú spoločne tri hotely, vieme "našiť" ponuku pre každého klienta lepšie.

Mali vplyv aj pozitívne skúsenosti s manažovaním Crowne Plaza?

V Crowne Plaza sme sa naučili veľa vecí o lokálnom trhu. Ale máme dobrú skúsenosť aj z moskovskej Kadashevky, ktorú sme manažovali päť rokov a minulý rok v septembri dobre predali ruskej spoločnosti. Celý čas sme ako nezávislý hotel konkurovali známym značkám, na Tripadvisore sa hotel stále pohyboval v prvej 20-ke, čo bol malý zázrak. Takže vieme, že to vieme robiť, máme chuť a baví nás to. Ruský trh je náročný, biznis je tam ťažší, je tam náročnejšie pracovať s ľuďmi. Hotel Kempinski poznáme do základov, väčšina z nás bola pri tom, keď sa ešte staval, boli sme v kontakte s tímom hotela v podstate každý deň, vždy sme mali spätnú väzbu.

Ako sa zmena značky dotkne zamestnancov?

Zamestnanci tohto hotela, dokonca ani manažéri vyslaní spoločnosťou Kempinski, neboli zamestnancami siete, boli zamestnanci BHP. Na tom sa nič pracovno-právne nemení. Čo sa mení, je to, že všetci si budú musieť osvojiť nové štandardy, absolvujú tréningy a musia rešpektovať pravidlá novej siete. Naša úloha je pripraviť ich k 1. augustu, kedy ku konverzii príde, tak, aby boli zaškolení.

Odišlo a odchádza veľa ľudí?

Nie. Odchádzajú niektorí, ktorí bol na transferoch v rámci siete Kempinski a chcú sa v rámci nej rozvíjať ďalej. Keď sa niekto cíti, že je viac súčasťou siete, ako hotela, to neovplyvníte. To je úplne v poriadku. Keď príde nový operátor, zase tu budú prichádzať noví ľudia, ktorí sa cítia "starwoodsky". Je to normálny proces, ktorý súvisí s tým, že jedna značka odchádza a druhá prichádza.

Čo znamená, že ide o tzv. polnočnú konverziu?

Znamená to, že 31. júla pôjdete spať do Kempinski a 1. augusta sa zobudíte v The Luxury Collection. Je to zaujímavé, komplikované a zároveň vzrušujúce. Zmena značiek sa vo svete deje, ale väčšinou sa to nerobí v plnej prevádzke hotela, polnočná konverzia nebýva až taká častá. Hotel sa bude od 1. augusta volať Grand Hotel River Park a The Luxury Collection Hotel.

To sa vám ani nezmestí na fasádu...

Počet slov zostal, len Kempinski vystrieda Grand. Pri značke The Luxury Collection ide o to, že je to kolekcia hotelov a podčiarkuje sa tu individualita a špecifikum každého hotela. Každý hotel je iný, náš najbližší sused medzi hotelmi tejto značky je jeden z najlepších viedenských hotelov Imperial a jeho sused Bristol. Najdôležitejšie je, že ľudia nebudú chodiť do River Parku, ale do Grandu. Určite to chvíľu potrvá než si zvyknú, ale u lokálnych je tradíciou chodiť do Grandu, sú vyše sto rokov v Tatrách. Takže si myslím, že názov, ktorý odobril aj Starwood, na tento hotel "sedí". The Luxury Collection je niečo ako podtitul k tomu.

Ako to bude napríklad s rezerváciami? Izbu si ľudia často objednávajú niekoľko týždňov aj mesiacov dopredu.

Do 31. júla sme Kempinski, takže ak si dovtedy budete rezervovať ubytovanie, napríklad aj na december, rezervujete si ho ako Kempinski. Z 31. 7. na 1.8. o polnoci príde k odpojeniu rezervačného systému Kempinski a všetko to, čo tam je, všetky pripravené ceny, balíky atď, cenové kódy, všetko prejde pod Starwood. Všetko to chystáme už teraz, na podružnom systéme. Bude to pripravené a len sa bude čakať, kým sa jeden systém odpojí a nový sa zapojí. S minimálnym alebo nijakým výpadkom sa to prepojí a budeme pokračovať ďalej. Všetko bude tak ako doteraz, akurát hlavička sa zmení. Aj popisky zostanú tie isté, lebo to bude ten istý hotel. Štartujeme bez prestávky.

Nedá sa nespýtať, máte ambíciu sami manažovať aj tatranský Grand Hotel Kempinski High Tatras?

Nie, tam zostáva Kempinski. O zmene ani neuvažujeme.

Hovorili ste o lokálnych špecifikách v bratislavskom hoteli. Čo všetko to bude znamenať?

Ideme do konceptu služieb, ktorý sa bude viac orientovať na lokálno. Preto musí byť lokálnejší aj interiér. Nejdeme robiť zásadné renovácie, ale chceme sa viac zamerať na tému ruží, ktorá tu už je. Je to odkaz na Máriu Teréziu, ktorá bola v Bratislave korunovaná a na jej vzťah k ružiam. Napríklad všetky obrazy v hoteli majú momentálne tému Kempinski hotely alebo destinácie, kde sa nachádzajú. Tie vymeníme za kolekciu grafičky Márie Čorejovej. Bude mať dve témy – pamiatky, ktoré zostali po Márii Terézii a ruže a jej vzťah k nim. Málokto vie, že založila Sad Janka Kráľa, že zakladala aj rozária. Navyše ruže sú už teraz hlavným dizajnovým elementom hotela, vidíte ich od recepcie, vo výťahoch. Ideme to ešte rozviť ďalej, aby sme príbeh dotiahli do detailov.

Aký je postup a plán zmien, napríklad čo sa týka gastronómie?

Máme nového šéfkuchára, Igora Čehyho. Jeho a reštauráciu začneme promovať až v momente keď bude vidieť, že je tam jeho pečiatka. Momentálne prevzal starý koncept a ide  budovať nový. Teraz trochu obnoví súčasný koncept, aby za jedlami stál on, tak to bude do konca leta. Na jeseň plánujeme prísť s novou reštauráciou. Ľudia už nebudú chodiť do hotelovej reštaurácie, ale do reštaurácie, ktorú bude viesť šéfkuchárske duo – otec a syn.  Bude to ich vlajková loď, ale aj vlajková loď hotela. Samozrejme know how, vlastné len jemu, bude používať ako referenciu pre celkovú ponuku banketingu, hotelového lobby.

Koncept bude tiež vychádzať z lokálnosti o ktorej ste hovorili?

Zatiaľ máme rozmyslený smer, máme celé leto na to, aby sme to do detailov pripravili, vrátane nového názvu reštaurácie.

Franšíza

Hotely väčšinou stavajú investori, ktorí s hotelierstvom nemajú veľa spoločného a potom hľadajú model, ako ich prevádzkovať. Môžu si hotel manažovať sami, ak poznajú napríklad nejakého dobrého riaditeľa, ktorý im ho riadi. Ďalší krok, je, že majú síce svojho riaditeľa, ale chcú byť globálni, mať svetovú značku. Takže sa popozerajú po spoločnostiach, ktoré poskytujú franšízu. To znamená, že za poplatok dostane hotel značku a štandardy, školenia, globálny rezervačný systém a lojalitný program.

Tretia forma je, že vlastník hotela chce značku, ale nechce sa mu starať o manažovanie, takže ho chce outsourcovať. Vtedy sa podpisuje zmluva s operátorom, ktorý nemusí byť nevyhnutne poskytovateľom značky. Môže to byť špecializovaná firma, ktoré podnikajú v tom, že majiteľom manažujú hotely pod brandom nejakého svetového operátora.

Posledná úroveň je, že si majitelia povedia, že nechcú outsourcovať niečo tomu, niečo tomu, chcú aby im všetko robila jedna spoločnosť a vtedy ide o manažérsku zmluvu. Jej súčasťou je zmluva o licencii, používaní značky aj manažovaní hotela, majitelia platia operátorovi manažérske poplatky. To je to, čo funguje do augusta v bratislavskom Kempinskom. Vždy je na majiteľoch hotelov, ich možnostiach a preferenciách, pre ktorú formu sa rozhodnú.

Súvisiace články