Zatiahnuté
14°
Bratislava
Žigmund
2.5.2024
Pri šmyku treba zachovať chladnú hlavu
Zdielať na

Pri šmyku treba zachovať chladnú hlavu

ORECHOVÁ POTÔŇ / Pre zasnežené a zľadovatené cesty zostáva viacero takzvaných sviatočných vodičov radšej doma. Ak však predsa len musíte za volant, no nie ste si istí svojimi schopnosťami, pozrite si školu šmyku v skratke.

"Hlavne je to o rýchlosti a o rozostupoch. To sú dve hlavné veci v zime, na ktoré si treba dávať pozor," hovorí inštruktor centra bezpečnej jazdy Andrej Korbel.

Ak sa do šmyku dostanete, zachovajte chladnú hlavu. Ak chytíte pretáčavý šmyk, takzvané hodiny, postupujte takto. "Je potrebné pohotovo ubrať nohu z plynu a kontrovať volantom. Celý tento pretáčavý šmyk je o tom, aký rýchly bude vodič za volantom," odporúča Korbel.

Pri manuáli ale vodič musí vytlačiť spojku, inak zhasne motor. "Odpája sa ASB, ESP, posilovač bŕzd, posilovač riadenia. Auto sa stáva neovládateľným," hovorí inštruktor.

Ďalším, oveľa častejším šmykom je nedotáčavý šmyk predných kolies. Príčinou je vysoká rýchlosť v zákrute. "Uberieš plyn a čo je dôležite volant držíš v smere zákruty, čiže netoč do maxima ale nechaj v smere zákruty najlepšie Ti chytia kolesa priľnavosť," odporúča Korbel.

Lepšie ako zvládnuť šmyk je vôbec ho nedostať a teda predchádzať mu. Prevenciou a defenzívnou jazdou. Čo znamená spomaliť a hlavne nezabudnite na zimné pneumatiky.

"Ideálne ak je tá pneumatika do tých štyroch až piatich rokov, potom už stráca tie vlastnosti, ktoré ju robia zimnou. Takisto si treba sledovať aj dezén," dodal Korbel.

Súvisiace články