Jasno
Jarmila
28.4.2024
Nová nádej v liečbe rakoviny. Látka z marihuany!

Nová nádej v liečbe rakoviny. Látka z marihuany!

Látka nachádzajúca sa v marihuane by mohla zastaviť metastázy pri mnohých agresívnych druhoch rakoviny a výrazne tak znížiť úmrtnosť na túto zákernú chorobu. K tomuto významnému medicínskemu objavu dospeli vedci z California Pacific Medical Center v San Franciscu.

"Trvalo nám 20 rokov, kým sme na to prišli, ale sme nadšení," povedal výskumník Pierre Desprez. "Chceme začať s testami hneď, ako to bude možné," dodal. Výťažok zo známej ľahkej drogy v súčasnosti prechádza testovaním v laboratórnych podmienkach a na zvieratách. Vedci čakajú, kedy im dajú povolenie na klinické testovanie na ľuďoch.

Gén ID-1 zodpovedný za šírenie rakoviny

Molekulárny biológ Desprez strávil desaťročia skúmaním génu ID-1, ktorý je zodpovedný za šírenie rakoviny. Jeho kolega Sean McAllister zas študoval účinky kanabidiolu - netoxickej a nepsychoaktívnej chemickej zlúčeniny v marihuane. Keď svoje skúsenosti a znalosti spojili, vznikol výnimočný objav.

Do Petriho misky totiž umiestnili kanabidiol a bunky s vysokou hladinou ID-1. "Zistili sme, že kanabidiol dokáže v podstate vypnúť ID-1," vysvetlil Desprez. Bunky sa po zásahu kanabidiolom prestali šíriť a vrátili sa do normálu. "Na toto by sme nikdy neprišli každý zvlášť. Preto je spolupráca vo vedeckom bádaní nutná," dodal.

Fajčením marihuany si nepomôžete

Desprez a McAllister po prvý raz publikovali informácie o výskume v roku 2007. Odvtedy zistili, že kanabidiol účinkuje aj u zvierat. "Začali sme s rakovinou prsníka. Prišli sme na to, že pôsobí pri mnohých agresívnych druhoch rakoviny - mozgu, prostaty, jednoducho všade, kde sú vysoké hladiny ID-1," vysvetlil Desprez.

Všetkých fanúšikov marihuany však upozornil, že jej fajčením si nepomôžu. "Z fajčenia nikdy nedostanete do tela toľko kanabidiolu, aby to malo nejaký efekt," povedal vedec s tým, že v súčasnosti skúšajú formu injekcií alebo tabletiek.

Lekárnička v záhrade

Jozef Mach zo Šaštína-Stráže už štvrtý rok pestuje liečivé rastliny. Srdcovník lekársky, ktorý je účinný na zníženie krvného tlaku, sa veľmi podobá na marihuanu. Za ňu môžu ísť pestovatelia aj do basy. Pán Mach to však berie s humorom. Vďaka pestovaniu liečivých rastlín nemyslí na svoje vážne zdravotné problémy a chce byť svojou prácou užitočný aj pre iných.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

wikipedia