Skoro jasno
Lesana
5.5.2024
K Zemi mieri kométa 45P/ Honda - Mrkos - Pajdušáková!

K Zemi mieri kométa 45P/ Honda - Mrkos - Pajdušáková!

45P/ Honda - Mrkos - Pajdušáková – toto čudné spojenie čísla a mien je názov kométy, ktorá sa už o pár dní priblíži k Zemi. Pri troche šťastia a nespavosti ju budeme môcť pozorovať aj voľným okom. Pokojne môžeme túto malú kométu nazvať aj „našou“ – objavili ju totiž Čech a Slovenka.

Antonín Mrkos a Ľudmila Pajdušáková objavili kométu, ktorá nesie ich meno už v roku 1948. Táto kométka má veľkosť jadra len zhruba jeden a pol kilometra a k Zemi sa vracia každého 5 a štvrť roka.

Zdá sa, že si našu planétu síce obľúbila, ale našťastie nie natoľko, aby do nás vrazila. Preletí v bezpečnej vzdialenosti 9 miliónov kilometrov, čo je až 23-násobne viac, ako je od nás ďaleko náš Mesiac. Najbližšie k Zemi bude 15.augusta, no najlepšie viditeľná je práve teraz – do konca týždňa, avšak len ďalekohľadmi.

Divákom sa opäť ukáže nad obzorom až v októbri. Kométa zďaleka nie je jediným záznamom našich astronómov v zozname objavov. Majú na konte ďalších 17 komét, desiatky asteroidov, planétky a aj jeden meteorický roj, čo je medzi astronómami považované za vzácnosť.

45P/ Honda - Mrkos - Pajdušáková_kométa