Polojasno
Gertrúda
19.5.2024
Planéta Kepler-10b: Tam, kde rok trvá 20 hodín...

Planéta Kepler-10b: Tam, kde rok trvá 20 hodín...

Zdroj: Takto nejako vyzerá Kepler-10b zblízka (NASA)

Vesmírny Keplerov teleskop americkej vesmírnej agentúry NASA zaznamenal ďalší úspech. Prvýkrát sa mu podarilo objaviť kamennú planétu podobnú našej Zemi, obiehajúcu okolo inej hviezdy. Dostala prozaické označenie Kepler-10b.

Objav planéty je výsledkom prehrabávania a spracovávania údajov, ktoré vesmírny teleskop poslal na Zem od mája minulého roka do tohtoročného januára. Ultrapresný fotometer na palube teleskopu dokázal zmerať nepatrné zmeny vo svietivosti materskej hviezdy, keď pred ňou prechádzala planéta. Výpočty ukazujú, že objavené teleso je len 1,4-krát väčšie ako Zem. To znamená, že ide o doteraz najmenšiu známu planétu pri inej hviezde.

Keplerov vesmírny teleskop (NASA)

Napriek veľkej podobnosti s našou Zemou je však krajne nepravdepodobné, že by sa po nej tmolili nejaké živé tvory. Kepler-10b totiži obieha okolo materskej hviezdy pekelnou rýchlosťou - jeden rok tam trvá asi 20 hodín. To znamená, že musí byť k svojmu slnku 20-krát bližšie ako náš Merkúr. Na osvetlenej strane Merkúru pritom panujú teploty vyše 420 °C. Viete si teda predstaviť, aké peklo musí byť na Kepler-10b, keď je 20-krát bližšie?