Vedci v USA prvýkrát opravili chybný gén ľudského embrya

Archívna reportáž
embed kód
OREGON / Vedci z amerického Oregonu prvýkrát úspešne pozmenili "zlý" gén v ľudskom embryu, ktorého vada vyvoláva zlyhanie srdca ohrozujúce život. Uvádza to štúdia, ktorú publikoval odborný časopis Nature. Hoci išlo o laboratórne pokusy na hony vzdialené klinickej praxi, ide podľa odborníkov o míľnik v genetickom výskume, ktorý v budúcnosti môže novorodenca uchrániť pred dedičnými chorobami.

Úspešný zásah je výsledkom výskumu Oregonskej univerzity, ku ktorému prispeli odborníci z Kalifornie, z Číny a Južnej Kórey. Vedci opravili desiatky embryí s mutáciou, ktorá vyvoláva srdcovú chorobu. Tá v neskoršom veku môže spôsobiť náhlu smrť.

Keby vedci umožnili embryu ďalší rast, vyhol by sa tomuto ochoreniu nielen daný novorodenec, ale aj jeho potomkovia. Biochemička Jennifer Doudna, ktorá sa na výskume podieľala, denníku The New York Times povedala, že výsledok je povzbudením pre všetkých, ktorí dúfali vo využitie ľudských embryí k vedeckým výskumom aj klinickým účelom. Než ale ku klinickému využitiu dôjde, čaká vedcov ešte dlhá cesta.

Ak budú ďalšie testy úspešné, majú nádej na zdravého potomka páry, ktorým lekári pre dedičné choroby nedávali nádej. Môže ísť o také choroby, ako je rakovina vaječníkov, cystická fibróza alebo skoré druhy Alzheimerovej choroby.

Vedci navyše pri výskume narazili na nečakaný objav: zistili, že embryá sa dokonca dokážu "opravovať" samé. Okrem nadšenia výskumníkov ale oregonský test vyvoláva aj vážne etické otázky, pretože ide o klasický príklad genetického inžinierstva, upozornil newyorský denník. Skeptici sa obávajú, že podobné zásahy môžu viesť k pokušeniu "vyrábať" ľudské bytosti obdarené žiaducou fyzickou či psychickou výkonnosťou.

Zdroj: noviny.sk/The New York Times