Zatiahnuté
20.4.2024
Absencia pohybu zabíja dvakrát viac ľudí ako obezita
Veda a technika

Absencia pohybu zabíja dvakrát viac ľudí ako obezita

CAMBRIDGE / Nedostatok pohybu zabíja dvakrát viac ľudí ako obezita. Vyplýva to zo štúdie, ktorú v posledných dvanástich rokoch v Európe robili vedci z univerzity Cambridge v Británii. Zistili, že každý rok zomrie kvôli fyzickej nečinnosti 676 000 osôb. Kvôli nadváhe je to 337 000 ľudí.

V záveroch svojej štúdie, ktorá vyšla v časopise American Journal of Clinical Nutrition experti uviedli, že už len 20 minút rýchlejšej chôdze denne je pre každého veľkým prínosom. Fyzickú aktivitu by vraj mali robiť všetci ľudia akejkoľvek váhy.

Ruka v ruke

Obezita a fyzická nečinnosť sú väčšinou ruka v ruke. Je známe, že väčšie zdravotné problémy majú tí, ktorí nie sú nijak aktívni. A obézni, ktorí cvičia sú na tom omnoho lepšie než tí, ktorí sa nehýbu, uviedla britská BBC.

Vedci sledovali po dobu dvanástich rokov celkom 334 161 Európanov. Sledovali ako veľmi sú fyzicky aktívni, aký majú obvod pásu a zaznamenávali všetky úmrtia.

"Väčšie riziko (predčasného úmrtia) bolo u tých, ktorí boli označení za neaktívnych. A týkalo sa to ľudí s normálnou váhou, s nadváhou aj obezných," uviedol výskumník Ulf Ekelund.

Zníženie úmrtnosti

Väčšou fyzickou aktivitou by sa podľa neho znížila úmrtnosť obyvateľov Európy.

"Mali by sme sa snažiť obmedziť obezitu. Myslím si ale, že aj fyzická aktivita by mala byť uznaná ako dôležitá súčasť stratégie týkajúcej sa starostlivosti o verejné zdravie," prehlásil Ekelund. Vedec žije v Nórsku, kde vraj veľmi často vyráža na bežky a každý týždeň najmenej päť hodín intenzívne cvičí.

Stačí ale vraj aj rýchla chôdza. Ľudia si podľa neho len musia naplánovať deň tak, aby sa im do neho zmestila fyzická aktivita. "Dvadsať minút fyzickej aktivity zodpovedajúcej rýchlej chôdzi by mal zvládnuť každý. Buď počas cesty do práce alebo z nej. Alebo počas obeda alebo večer namiesto sledovania televízie," dodal nórsky expert.

Zastavenie rakoviny

Rakovinu nespôsobujú len cigarety ale môže ju spôsobiť aj obezita. Práve ona môže byť spúšťačom zhubného ochorenia. Preto je potrebné prikladať váhu aj správnym potravinám. VIAC TU: Zastaviť rakovinu môžeme skôr, ako vznikne, tvrdí slovenský odborník

"Strava ovplyvňuje riziko rakoviny dvoma spôsobmi. Jeden spôsob je cez obezitu, druhým fajčenie," uviedol odborník na zdravú výživu Peter Minárik.

Pozrite si priložené video: