Zatiahnuté, dažďové prehánky
Bratislava
Juraj
24.4.2024
Za vysnívané auto si zrejme priplatíte alebo sa ho ani nedočkáte. V EÚ vyšli v platnosť prísne emisné normy
Zdielať na

Za vysnívané auto si zrejme priplatíte alebo sa ho ani nedočkáte. V EÚ vyšli v platnosť prísne emisné normy

EÚ/SLOVENSKO / Možno si za vysnívané auto priplatíte alebo sa ho vôbec nedočkáte. Aj toto môžu spôsobiť prísne emisné normy, ktoré v našej únii začali platiť tento rok. Ak ich automobilky prekročia, čakajú ich veľké pokuty. Okrem ekologických nadšencov a krajín, kde sú na elektro-autá dotácie a potrebná infraštruktúra, vodiči v Európe preferujú skôr benzínové SUVéčka a neraz siahajú po ojazdených vozidlách.

Vlani sa na Slovensku zaregistrovalo skoro 114 tisíc nových áut, čo je rekord. Neprišlo však k žiadnej elektro-revolúcii, nafťátky len vytlačili benziňáky. "Čisto benzínové motory dosiahli takmer 70 percent," skonštatoval viceprezident ZAP Pavol Prepiak. 

Slováci milujú SUVéčka, a kedže nie sme extra bohatí, tak si musíme vystačiť s jazdenkami a nie práve najnovšími. pomáha tomu aj náš anti-ekologický systém. "Zaplatiť registračný poplatok 50€ ako si kúpiť nové vysoko ekologické a zaplatiť registračný poplatok 1 000€," uviedol Pavol Prepiak. 

Slovensku sa tak bude veľmi ťažko dodržiavať unijnú normu 95 gramov kysličníka uhličitého na sto kilometrov, ktorá začala platiť tento rok. "133 gramov oproti 95 keď vynásobíte 95 eurami pokutu, krát počet vozidiel, sú to desiatky miliónov," zhodnotil Pavol Prepiak. 

Slovensko je pre automobilky ale malé

Emisnú normu si budú rátať z celounijného priemeru. Môžu ich tak zachrániť bohatšie štáty, kde sa elektromobilita podporuje viac. Ako je Nemecko, Francúzsko či škandinávske krajiny. "Čro rozhoduje, je ten zákazník, to auto si niekto musí chcieť kúpiť," poznamenal prezident ZAP Alexander Matušek. 

Keby ste svoj sen o výkonnom SUVéčku, a najmä novom, snívať neprestali, tak sa môžu stať tento rok dva scenáre. Jednak, že si mastne priplatíte, aby automobilka vykryla emisnú pokutu, alebo silný tátoš radšej nevyrobí a vy sa ho nedočkáte.

Automobilová schizofrénia 2020

Motoristov aj automobilky tak čaká schizofrenický, ťažký a rok plný prekvapení. "Plánujeme vyrobiť 332 tisíc vozidiel, čo je o tisíc menej ako v roku 2019," reagoval hovorca KIA Motors Slovakia Ján Žgravčák. "S tým súvisia aj vysoké investície do vývoja. Tieto faktory ovplyvnil aj naše náklady v roku 2019," povedala hovorkyňa Jaguar Land Rover Miroslava Remenárová. 

Legislatíva ale nepustí a automobilky musia reagovať. "Historicky prvýkrát sa v Trnave začal vyrábať elektromobil," vysvetlil hovorca PSA Groupe Peter Švec. "Zvyšujeme podieľ elektrických vozidiel vo výrobe, a to až na dve tretiny v segmente malých mestských vozidiel," pridala sa hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. 

Stále hrozivejšie zmeny klímy však nútia ľudí konať, inak ich bude trápiť niečo úplne iné ako to, na čom sa vozia. 

Nad automobilovým priemyslom sa zmráka. Problémy však neprichádzajú len zo zahraničia, ale aj zo Slovenska: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy