Súťaž o výstavbu obchvatu D4. O štyri miliardy sa pobijú štyri firmy

Súťaž o výstavbu obchvatu D4. O štyri miliardy sa pobijú štyri firmy

BRATISLAVA / Vidina hlavného mesta bez kamiónov a dopravných kolapsov je opäť o niečo reálnejšia. Obchvat Bratislavy a napojenie na rýchlostnú cestu dostali nové kontúry. Ministerstvo dopravy zverejnilo mená štyroch európskych konzorcií, ktoré sa pobijú o zákazku za približne štyri miliardy eur.

Do finále súťaže o získanie koncesie na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu postúpili štyri medzinárodné konzorciá z pôvodných deviatich záujemcov.

Ministerstvo dopravy bude viesť súťažný dialóg s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag AG, Hochtief Solutions GmbH (Hochtief), Cintra Infraestrucruras Internacional (Cintra) a Vinci Concessions Slovakia (Vinci).

Neskôr ich vyzve na predloženie ponuky a víťaz by mal byť známy do konca tohto roka. Výstavba D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa tak mohla začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

Najlepšia cena

Konzorciá predpokladajú predložiť čo najlepšie cenové ponuky, keďže cena má najväčší podiel pri vyhodnocovaní. "Pokiaľ nepríde agresívna cena, ktorá bude výhodná pre štát, nebudeme s ňou spokojní. Urobíme všetko pre to, aby celý tento proces bol maximálne transparentným, uchádzači mali čo najviac času na prípravu a vedeli urobiť čo najlepšiu ponuku," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Keď prídu štyria súťažiaci do finále s referenciami, ktoré majú, realizovali projekty za 75 miliárd eur, sme presvedčení, že dosiahneme najlepšiu cenu ako môžeme. Cenu sme nikdy nepovedali. Štúdia realizovateľnosti hovorila, kedy je to pre štát reálnejšie - formou PPP alebo klasickým spôsobom," dodal Stromček. Skutočná súťaž o peniazoch a ponuke podľa neho začína až teraz.

Predpokladaná cena koncesie na tridsať rokov je 4,53 miliárd eur a predpokladaná ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi môže dosiahnuť predbežne 135 miliónov až 151 miliónov eur. Odhadované stavebné náklady sú 1,325 miliiardy eur. Súťaž by mala odhadované ceny znížiť.

Ponuky v lete

V lete bude niekoľko kôl ponukového konania. Uchádzači predložia návrhy na technické zlepšenia, na modifikácie vo financovaní a ďalšie zlepšenia. "Po týchto rozhovoroch a optimalizačných snahách sa sformuje zadanie pre konečnú ponuku a uchádzači budú vyzvaní, aby predložili konečnú finálnu ponuku. Očakávame, že víťazný uchádzač bude vybratý v poslednom štvrťroku a pred koncom roka dôjde k podpisu koncesnej zmluvy," informoval zástupca tímu poradcov ministerstva dopravy pre PPP projekt na D4 a R7 Marek Staroň.

"Následne po podpise koncesnej zmluvy uchádzač bude kompletizovať prvky smerujúce k zabezpečeniu 100-percentného financovania," dodal Staroň. Projekt by mal byť finančne uzatvorený v prvom štvrťroku 2016.

Zástupca poradcov tvrdí, že štyria uchádzači je optimálny počet. "Súťaže, v ktorých je privysoký počet uchádzačov, nedostatočne motivujú uchádzačov prichádzať s komplexnými, technicky zložitými riešeniami vzhľadom na vysoké náklady účasti na procese, ktoré sa pohybujú v miliónoch eur," tvrdí Staroň. V Európe je podľa neho bežný užší výber dvoch až troch uchádzačov.

Deväť záujemcov

Ministerstvo dopravy s tímom poradcov vyhodnotili 130 tisíc strán ponúk pôvodne deviatich záujemcov, ktorí sa prihlásili do súťaže. "Spoločnosti, ktoré sa uchádzajú o zákazku tohto projektu, dokopy urobili 4 750 kilometrov diaľnic a postavili 89 kilometrov mostov. Štyri z nich reprezentujú spolu vyše 70 percent všetkých referencií, ktoré dokladovali firmy v rámci súťaže," povedal Stromček.

"Sme presvedčení, že máme konzorciá, ktoré svojou silou a veľkosťou sú schopné ponúknuť ako najlepšie technické riešenie, tak aj najlepšiu cenu," dodal.

Tvrdá konkurencia

Managing director spoločnosti Strabag Thomas Höfner označil zloženie postupujúcich konzorcií za veľmi tvrdú konkurenciu, ale chcú urobiť všetko pre úspech. V prípade získania zákazky počítajú uchádzači s tým, že stavebné práce by vykonávali aj domáci dodávatelia.

Výkonný riaditeľ Hochtiefu Oliver Wagner povedal, že slovenské firmy by mali zabezpečiť veľkú časť dodávateľského reťazca. Aj business development director spoločnosti Cintra Carlos Ugarte Cruz potvrdil, že plánujú využívať miestnych subdodávateľov. "Výstavbu by mala robiť Eurovia SK," uviedol výkonný riaditeľ Vinci Marcel Vial.

Dcérska firma Vinci Granvia, a. s. je koncesionárom a Granvia Operation, a. s. prevádzkovateľom R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj na severnom obchvate Banskej Bystrice. Na výstavbe úsekov v rámci PPP sa zúčastňovala aj Eurovia SK. Zástupcovia spoločností nevedeli povedať, či medzi ich slovenskými dodávateľmi pre D4 a R7 môžu byť aj spoločnosti Doprastav, a. s. a Váhostav - SK, a. s., ktoré prešli reštrukturalizáciou.

Téme sa venoval Michal Rybanský:

Zdroj: noviny.sk, SITA

Najnovšie na JOJ.SK

Odporúčame

Mohlo by vás zaujímať

TV Program

17:55 Nové bývanie dizajn
19:00 Krimi
19:30 Noviny TV JOJ
17:30 Denník ľadovej princeznej
19:45 Profesionáli VI.
20:30 Zakázané kráľovstvo
17:55 9-1-1: Texas
18:55 Štyri svadby a jeden pohreb
20:10 C.S.I.: Kriminálka New York VII.
18:05 Labková patrola I.
18:35 Tom Gates
18:50 Knihy od Stonožky
16:55 Kdybych měl křídla
18:30 Ledová sezóna
20:15 Až na dno