Elektrické či vodíkové autá? Inovácie môžu pripraviť Slovensko o prvenstvo v automobilovom priemysle

Elektrické či vodíkové autá? Inovácie môžu pripraviť Slovensko o prvenstvo v automobilovom priemysle

ŠAMORÍN / Automobilový priemysel prechádza obrovskými zmenami. Jednou z možností, kam sa budú autá uberať, je vodíkový pohon.

Jediný druh emisií, ktoré takéto vodíkové autá vypúšťajú, je čistá, prakticky pitná voda a to zhruba deciliter na 100 kilometrov jazdy. "Sú to tiež elektrické vozidlá, keďže z vodíka vyrábajú elektrinu, ktorá poháňa elektromotor, oproti klasickým elektromobilom s batériou ale majú dve výhody: dlhý dojazd, 500 až 700 kilometrov a veľmi krátky čas naplnenia nádrže, menej ako 5 minút," uviedol Carlos Navas, manažér stratégie a rozvoja trhu, FCH JU. 

​Takéto autá sa momentálne na Slovensku nielenže nevyvíjajú, ale ani nevyrábajú. Pritom aj ministerstvo hospodárstva tvrdí, že si uvedomuje, že ak zmeškáme pomyselný vlak zmeny, bude zle. "Automobilový priemysel u nás tvorí takmer polovicu z celého priemyslu. Ak by sme tu pred nimi nejakým spôsobom zatvorili dvere a nesnažili sa pomôcť, robíme fatálnu chybu," vysvetlil Vojtech Ferencz, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR. S týmto súhlasia aj naši susedia. "Je rozhodujúce, či sa podarí presunúť tieto výroby, smerujúce dnes ku klasickým motorom, na nové technológie. Je to totiž príležitosť ale aj hrozba," povedal Eduard Muřický, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva ČR. 

Napriek tomu patrí Slovensku smutný unikát - sme jediným štátom Únie, ktorý sa nezúčastňuje na spoločnom projekte vývoja vodíkových áut. "Momentálne máme participáciu z takmer každej členskej krajiny okrem Slovenska. Vyzerá to tak, že elektromobilita na Slovensku sa chápe ako batériová elektromobilita," informovala Ivana Hocková, manažérka kontroly a auditu FCH JU. Únia tlačí na zmenu u výrobcov aj kvôli znečisťovaniu životného prostredia. "Za pár mesiacov je tu rok 2020 a vtedy budeme prvýkrát platiť pokuty za určité hodnoty CO2," povedal Martin Hrdlička, riaditeľ vývoja motorov a podvozkov Škoda. 

Autá s vodíkovým pohonom sú ale momentálne drahé. "Predávajú sa za približne 70 tisíc eur," upresnil Carlos Navas. Cena ale postupne klesá. "Cena vodíkového autobusu klesla za posledných 5 rokov na polovicu," informovala Ivana Hocková. Najväčším problémom je neexistujúca sieť vodíkových čerpacích staníc. "Momentálne najbližšia čerpacia stanica je vo Viedni," dodala manažérka kontroly a auditu FCH JU. "Potrebujeme vybudovať absolútne novú infraštruktúru a na tomto musíme spolupracovať aj so štátom," podotkol Alexander Matušek, predseda zväzu automobilového priemyslu SR. "Dnes máme v Európe približne 120 funkčných vodíkových čerpacích staníc, asi polovica z nich je v Nemecku," dodal manažér stratégie a rozvoja trhu, FCH JU. 

Samozrejme okamžitý prechod na elektrický pohon nie je možný. "Jednoducho na to nemáme dosť elektriny. Vraví sa, že ak by tretina nemeckého vozového parku bola elektrická, Nemecko by v noci zostalo bez osvietenia,"  povedal Thomas A. Schmid, riaditeľ Hyundai Motor Europe. 

Zdroj: noviny.sk/TV JOJ

Prečítajte si tiež

Ďakujeme za vaše názory

Mohlo by vás zaujímať

TV Program

14:15 Kúpili sme ZOO
16:50 Rozpáľ to v Španielsku, šéfe!
17:45 NAŠI IV.
15:30 Mladí farmári II.
16:40 Môj bratranec Vinny
19:15 Simpsonovci XXVIII.
15:15 Nákupné maniačky
16:30 Nákupné maniačky
17:40 Nákupné maniačky
16:05 Malý Elvis a priatelia
16:35 Sníček
16:50 Emka to vie - Pozor drogy!
16:10 Domácnost naruby
17:55 Touha zvítězit
20:15 Plán pomsty