Zatiahnuté
Marcel
20.4.2024
Explóziu silnejšiu ako atómová bomba skúmajú vedci už sto rokov

Explóziu silnejšiu ako atómová bomba skúmajú vedci už sto rokov

SIBÍR / Explózia tisíckrát silnejšia ako výbuch atómovej bomby z Hirošimi vedci skúmajú už viac ako sto rokov. Tuguzská explózia je potvrdená, ale nie vyriešená.

V centrálnej oblasti Sibíru došlo 30. júna 1908 ku katastrofálnej udalosti. Explózia, ktorej pôvod nie je doposiaľ úplne objasnený, mala silu tisíckrát väčšiu ako výbuch atómovej bomby v Hirošime. Za pôvodcu, tzv. tunguzskej udalosti bolo označené už všeličo - od asteroidov, kométy po antihmotu či dokonca malú čiernu dieru. Nech už to bolo spôsobené čímkoľvek, pravdou ostáva, že k výbuchu došlo pravdepodobne vo výške 6 km nad Zemou a tlaková vlna skosila stromy v oblasti v priemere okolo 50 km. Tie, ktoré rástli v epicentre, zostali stáť. Ich vetvy však boli kompletne oholené.

V širšom okolí zostalo rovnako stáť niekoľko odolných stromov - väčšinou smrekovce, o ktoré sa zaujímal výskumný tým na čele s Günterom Kletetschkom. "Výprava, ktorej som bol členom, zamierila do oblasti pri storočnom výročí udalosti, v roku 2008. Podarilo sa nám, spolu s talianskými kolegami, odobrať vzorky stromov," spomína Kletetschka pre ČT24.

Na letokruhoch stromov, na základe pravidelného pribúdania drevnej hmoty, tým vedcov zistil, že práve v období tejto udalosti, kmeňu stromu nepribudol letokruh. Ku skúmaniu dreva bola tiež použitá metóda röntgenovej florescencie, ktorá ukázala, že v kôre stromov, rastúcich v tejto oblasti sa vyskytuje anomália v zastúpení vápnika a stroncia. Skúmaná vrstva letokruhov obsahovala rovnaké látky ako kôra, čo je zásadný objav, keďže doteraz nie je objavený mechanizmus, ako by to bolo možné. "Zaujímavé však bolo, že tieto anomálie boli pozorované najmä v rokoch pred samotnou udalosťou - 1904, 1905 atď.," dopĺňa Kletetschka.

Vedci na základe týchto objavov prišli s dvomi teóriami. Podľa prvej sa ohnutím stromov obnažili korene a strom prišiel o možnosť prijímať látky z vonkajšieho prostredia. Rastúce pletivo preto začalo získavať vápnik a stroncium z koreňového systému. Podľa druhej hypotézy, tlaková vlna spôsobila tzv. vstreknutie materiálov z kôry do letokruhov cez vodorovné kanáliky.

Pôvod explózie zostáva teda naďalej neznámy, ale vedci môžu potvrdiť, že udalosť sa skutočne udiala.

Záhadné sú aj zvuky, ktoré zachytili radary vesmírnych staníc.