Oblačno
Florián
4.5.2024
Vedci už vedia, čo robí z mladých ľudí narkomanov

Vedci už vedia, čo robí z mladých ľudí narkomanov

Záujem o drogy, alkohol a cigarety súvisia u teenagerov s nižšou aktivitou orbitofrontálnou kôrou, teda tou časťou mozgu, ktorá sa podieľa na procese rozhodovania. Plynie to z rozsiahleho výskumu ľudského mozgu, ktorý urobil medzinárodný tím lekárov pomocou magnetickej rezonancie. Výsledky boli zverejnené v časopise Nature Neuroscience.

Tím oskenoval 1 896 mozgov štrnásťročným teenagerom. Respondenti mali súčasne plniť rôzne úlohy vyžadujúce si rýchlu reakciu, alebo rozhodnutia pri stláčaní tlačítok. Súčasne sa zisťoval životný štýl týchto detí. Či už experimentovali s cigaretami, alkoholom a drogami.

Všetko záleží na kôre

"Rozdiel v týchto neurónových sieťach naznačuje, ako predísť užívaniu drog," povedal psychiater Hugh Garavan z Vermotskej univerzity, ktorý sa na výskume podieľal. Garavan uviedol, že nižšia aktivita orbitofrontálnej kôry je spojená s experimentovaním s alkoholom, cigaretami a drogami.

Psychiater dodal, že štrnásťroční s menej aktívnou orbitofrontálnou kôrou na ponuku cigariet či alkoholu povedia skôr "áno, dám si", kým ostatní povedia "nie, toto ja nerobím".

Hyperaktivita k zobraní drog nevedie

Prieskum tiež ukázal, ako funkcia sietí súvisí s hyperaktivitou a poruchou pozornosti a vylúčil hypotézu, že deti s ADHD majú väčšie sklony k braniu drog.

Ukázalo sa, že tak isto  ľudia s ADHD, ak aj tí, ktorí začínajú brať drogy, majú problémy s impulzivitou. Kvôli tomu sa v posledných rokoch opakovane objavila hypotéza, že ľudia s ADHD skôr podľahnú drogám.

Urobíte to, čo vám káže srdce, alebo to, čo chce rozum? Ďalší výskum o ľudskom mozgu vám prinášame v reportáži. Ten je však zameraný na lásku.

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti TWITTER a vyhrajte!

TASR/Svätopluk Písecký/ilustračné