Skoro jasno
Bratislava
Vratko
29.11.2022
Skúsený pilot: Havarovaný vrtuľník bol veľmi obratný stroj
Zdielať na

Skúsený pilot: Havarovaný vrtuľník bol veľmi obratný stroj

BRATISLAVA / Odpoveď na otázku, prečo spadol záchranársky vrtuľník a pri jeho páde zomreli štyria ľudia, sa tak skoro nedozvieme. Začína sa zložité vyšetrovanie.

Vrtuľník záchranná spoločnosť ATE zaradila do ostrej činnosti koncom augusta. Nahradil tak predchádzajúci vrtuľník, ktorý spadol po leteckom nešťastí v Slovenskom raji. Nový špeciálne upravený stroj prezývaný Martina, podľa prvej zachránenej pacientky, v ostrej prevádzke lietal len necelé dva týždne. "Tento vrtuľník bol odskúšaný a nebol úplný nováčik," uviedla hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková.

Na mieste tragédie sa dnes už sústredil vyšetrovací tím leteckých nehôd. Experti sa nebudú zaujímať iba o samotný vrak, ale napríklad aj o počasie, ktoré v tom čase, okrem tmavej noci, nad Strelníkmi vládlo. "Oblasť stredného Slovenska je bez oblakov, v súčasnosti je poveternostná situácia veľmi priaznivá aj pre lietadlá aj pre vrtuľníky," uviedol meteorológ Najlepšieho Počasia Peter Jurčovič. 

​Pilot: je to veľmi obratný stroj

Ľudské zlyhanie je tiež jednou z možných vyšetrovacích verzií. Neverí tomu ale nikto z blízkych kolegov pilota. Pilot Ján Rušin bol jeden z najskúsenejších ľudí v celej leteckej záchranke. "Mal počas svojej leteckej kariéry nalietaných viac ako 4 640 leteckých hodín," uviedla hovorkyňa ATE. Vyšetrovatelia sa zamerajú aj na možnú technickú poruchu. 

Stroj Bell 429 je špičkou medzi vrtuľníkmi. Tvrdí to aj skúsený pilot Milan Bohuš z letky ministerstva vnútra. "Tento vrtuľník je veľmi dobre manévrovateľný. Každý, kto ho lieta a mal možnosť ho lietať, bude sa mnou súhlasiť," uviedol Bohuš. 

"Je veľmi obratný. Dokáže také veci, ktoré vrtuľník inej kategórie neurobí," dodal Bohuš. 

Čo je už teraz viac ako isté, pri objasňovaní leteckej tragédie čaká na vyšetrovateľov náročná práca, ktorá bude trvať niekoľko mesiacov. "To vyšetrovanie môže podľa môjho názoru trvať rôzne časové horizonty. Môže to byť rok, môže to byť desať rokov," hovorí letecký expert z Air Explore Richard Štulajter. 

Súvisiace články

Najčítanejšie