Európsky parlament ustúpil voči zelenej politike: Zákaz spaľovacích motorov sa odkladá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ŠTRASBURG / Európsky parlament zrušil úplný zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom. A tak sa budú môcť vyrábať aj po roku 2035. Mnohí sa zhodujú na tom, že zvíťazil zdravý rozum. Na zmenu tlačili najmä Nemecko, Česko a Taliansko. Ide o jeden z najväčších ústupkov voči takzvanej "zelenej" politike ÚNIE za posledné roky.
Parlament zaradil spiatočku
Tlak automobiliek zabral a v prípade "spaľovákov" zaraďuje Európsky parlament spiatočku. "Európska únia zistila, že naše rozhodnutie týkajúce sa zákazu spaľovacím motorom bolo nesprávne a musíme ho prehodnotiť," uviedla europoslankyňa za stranu Smer-SD Katarína Roth Neveďalová. "Automobilový priemysel potrebuje predvídateľnosť a súčasne jasné smerovanie," vyhlásil europoslanec RE za stranu Progresívne Slovensko Martin Hojsík.
Aj po roku 2035 sa tak budú môcť predávať napríklad plug in hybridy, autá s predlžovačom do Rex, čo sú elektromobily so spaľovacím motorom na dobíjanie batérie. "Sa ukázalo napríklad, že to nie je ani zelený krok preto, lebo napríklad elektromobil dobíjaný elektrikou, ktorá je vyrábaná v uhoľných elektrárňach, určite nie je ekologický," poznamenala europoslankyňa EPP za stranu KDH Miriam Lexmann
Komisia prišla s novým pravidlom
Pôvodne pevne stanovená hranica nulových emisií pre nové autá od roku 2035 už neplatí v takej podobe, ako bola schválená pred dvoma rokmi. Komisia odhaduje, že tým pádom bude aj po tomto termíne takmer tretina nových áut vybavená spaľovacím motorom. "Zdá sa, že aj Ursula von der Leyenová si uvedomila, aký nezmyselný bol zákaz spaľovacích motorov od roku 2035," povedal europoslanec za stranu Hlas-SD Branislav Ondruš.
Zároveň však komisia prišla s novým pravidlom. Emisie, ktoré nové autá vyprodukujú po roku 2035, budú musieť byť vykompenzované. Výrobcovia budú musieť vyrovnávať emisie napríklad použitím zelených materiálov alebo klimaticky neutrálnych palív. "Keď nás naozaj Čína predbieha vo flotile elektro áut, nemám pocit, že by riešením bolo to, že začneme vyrábať o to viac spaľovacích motorov," dodal europoslanec RE za stranu Progresívne Slovensko Michal Wiezik.