Zatiahnuté
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Ľubomír Galko: Keď minister Gajdoš učí Vydru plávať
Zdielať na

Ľubomír Galko: Keď minister Gajdoš učí Vydru plávať

Výroba 81 „slovenských“ bojových obrnených vozidiel 8×8 je na spadnutie. Naozaj sme ochotní tolerovať už úplne všetko?

Pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravil Ľubomír Galko, exminister obrany a podpredseda SaS.

O tomto nákupe, ktorý sprevádzala obrovská netransparentnosť, sa už mnoho popísalo, napríklad tu. Vozidlo sa bude volať symbolicky Vydra. Vydra je živočích, ktorý žije na Slovensku a veľmi dobre pláva. Vozidlá, ktoré ide zaobstarávať rezort obrany pre vojakov, ani poriadne neplávajú,  ani nie sú slovenské.

Ale po poriadku.

Ministerstvo obrany stanovilo na začiatku obstarávania zásadnú podmienku. Vozidlá, ktoré bude obstarávať, musia vedieť plávať. Zároveň sa to isté ministerstvo obrany v minulosti zaviazalo vybudovať ťažkú mechanizovanú brigádu, ktorej budú bojové obrnené vozidlá 8×8 súčasťou. V zmysle rozhodnutia Útvaru hodnoty za peniaze mal byť súhlas na predmetné obstarávanie podmienený splnením našich záväzkov.

Obe vyššie uvedené podmienky naraz však toto vozidlo nespĺňa. Na to, aby sa dokázalo udržať na vode, mu bolo totiž potrebné znížiť balistickú ochranu na tzv. STANAG 3. V preklade – vozidlo, ktoré sa ide vyrábať a bude vážiť 25 ton, bude mať tenší pancier. Na to, aby toto vozidlo spĺňalo podmienky ťažkej mechanizovanej brigády, by muselo mať balistickú ochranu STANAG 4 alebo STANAG 5 a jeho hmotnosť by bola vyššia.

Podľa vyjadrenia ministra obrany Petra Gajdoša  – hoci vozidlo má nižšiu balistickú ochranu, v prípade potreby je pripravené na domontovanie plátov panciera, čím dosiahne úroveň STANAG 4 a 5.

Keď som vzniesol tieto námietky a vyslovil presvedčenie, že poctivou medzinárodnou súťažou aj s participáciou slovenského obranného priemyslu ako jednej zo súťažných podmienok by sme s určitosťou získali lepšie vozidlo za rovnakú cenu alebo rovnaké vozidlo za výhodnejšiu cenu, rezort obrany nevyužil možnosť mlčať. V  stanovisku plnom osobných invektív prišiel s novými tvrdeniami.

Vraj nikdy netvrdili, že vozidlo vyvíja pre účely ťažkej mechanizovanej brigády, pretože táto požiadavka zo strany NATO vznikla až koncom roka 2017. A vraj má Slovensko zo strany Aliancie odobrenú postupnosť budovania ťažkej mechanizovanej brigády. Odvolávali sa na požiadavky vojakov, množstvo vodných tokov a  potrebu výrazného posilnenia ženijnej jednotky v prípade, že by rezort uprednostnil vozidlá, ktoré by nevedeli plávať.

Navyše, ak tvrdím, že medzinárodnou súťažou by sme získali lepšie vozidlo, ktoré by plávalo pri úrovni balistickej ochrany STANAG-5, tak vraj popieram Archimedov zákon, lebo na svete  neexistuje vozidlo s rovnakými parametrami, rozmermi a spôsobilosťami, ktoré by pri hmotnosti 28 ton dokázalo plávať.

Rezort sa čuduje, prečo by som vraj chcel dať prácu radšej ľuďom v zahraničí ako slovenským občanom. Ak sa mi zdá vytvorenie do 800 nových pracovných miest v zbrojárskom priemysle, ktorý je už roky na úpadku, málo, môžem verejnosti predstaviť svoje riešenie.

Link na celé vyjadrenie ministerstva obrany je tu.

Minister obrany Gajdoš sa teda evidentne rozhodol, že svoj pochybný tender na vozidlá 8×8, ktorý obhajoval kopou nezmyslov, prehluší ešte väčšími nezmyslami v reakcii na moju kritiku.

Takže ešte raz a po lopate :

  1. Celý nákup bol od začiatku pochybný, netransparentný a pripravený na objednávku SNS a ich kamarátov z niektorých finančných a zbrojárskych firiem. Minister ani raz nevysvetlil, prečo podpísal memorandum o spolupráci s fínskou Patriou ešte skôr, ako mu to dovolila vláda svojím rozhodnutím. Nevysvetlil ani to, prečo sa pustil do tzv. výskumu, ktorým len obišiel európsku legislatívu.
  2. Minister argumentuje, že „ministerstvo obrany nikdy netvrdilo, že vozidlo vyvíja pre účely ťažkej mechanizovanej brigády, pretože táto požiadavka zo strany NATO vznikla až koncom roka 2017“. Po prvé, minister dobre vie, že táto požiadavka bola zo strany NATO známa podstatne skôr a koncom roka 2017 bola len formálne potvrdená. Po druhé, bez ohľadu na to, nijako na túto zmenu nezareagoval, hoci mal vtedy stále možnosť. Po tretie, ak hovorí, že vozidlo Vydra bude slúžiť len na účely strednej brigády, chcem mu pripomenúť, že tú sme už mali mať dávno pred koncom roka 2017 a teraz ešte len predkladá materiál do vlády. Po štvrté, keďže už od januára 2018 máme mať brigádu ťažkú, svojvoľný posun tohto záväzku až do roku 2030 je absolútne nepochopiteľný. Okrem toho, pokiaľ viem, Slovensko nemá zo strany Aliancie odobrenú postupnosť budovania ťažkej mechanizovanej brigády.
  3. V čase prvého predkladania materiálu do vlády vlani v novembri, ktorý  vláda napokon zmietla zo stola, argumentovali páni Gajdoš a Hoľko potrebou plávania vozidla. Z toho dôvodu vraj nerokovali s ďalšími firmami, ktorých vozidlá takúto schopnosť nemajú. Aj teraz opakujú, že ide o legitímnu požiadavku. Ako sa však v piatok ukázalo, dnes už táto podmienka nie je taká dôležitá.
  4. S tým súvisí snaha zalepiť oči aliančným plánovačom tvrdením, že v prípade potreby navešiame na súčasné Vydry ďalší pancier a budeme sa akože tváriť, že máme vlastne ťažkú brigádu. To, samozrejme, nie je také jednoduché a celé riešenie bude len na papieri, keďže v realite si ho nikto príčetný nevie veľmi predstaviť.
  5. Páni Gajdoš s Hoľkom tiež hovoria, že „rezort obrany a štátny podnik Konštrukta Defence a. s. pri medzinárodnom vývoji zohľadňovali požiadavky tých najpovolanejších a skutočných odborníkov – teda vojakov.“. V poriadku, nečudujem sa mu, že sa zakrýva touto formulkou. Ale veľmi pochybujem, že mu tí odborníci tvrdili, že vyzbrojujeme na to, aby sme tie vozidlá v prípade vojny nakoniec zakopali. Toto by snáď netvrdil ani absolvent prvého ročníka Akadémie ozbrojených síl. Pánovi Gajdošovi pripomínam, že časy prvej svetovej vojny sú dávno preč a ako bývalý tankista by to mohol vedieť.
  6. Nikdy som netvrdil, že „medzinárodnou súťažou by sme získali lepšie vozidlo, ktoré by plávalo pri úrovni balistickej ochrany STANAG-5.“ Tvrdím len to, že medzinárodnou súťažou by sme dostali buď lepšie vozidlo za rovnakú cenu, alebo lacnejšie vozidlo rovnakej kvality. Bez toho, aby si z tendra prilepšovali kamaráti SNS pod rúškom podpory slovenského obranného priemyslu. Navyše nie je pravda, že neexistuje vozidlo, ktoré by pri hmotnosti 28 ton dokázalo plávať. Existuje ich viac, jedno z nich je napríklad vozidlo, vyvinuté Patriou, typ AMW 28A, ktoré pláva pri hmotnosti 28 ton dokonca v mori pri úrovni vlnobitia č.3 a má ochranu na úrovni STANAG 4569 Lv.4 všesmerovo a Lvl.6 spredu (viac info tu).
  7. Apropo, slovenský obranný priemysel:

    Samozrejme, každý je rád, keď podporujeme slovenský priemysel a vytvárame pracovné miesta pre tunajších ľudí. Ale mám pocit, že kolegovia z SNS v tom majú trochu zmätok. Na začiatku to bolo 50 miest, dnes už to je 800 miest. Na začiatku šermovali číslami medzi 70 – 80 percent, ktoré majú tvoriť „slovenskú“ časť vozidla, dnes je však jasné, že slovenskou je v podstate len veža vozidla. Okrem toho číslo 800 je absolútny nezmysel, čo potvrdia všetky relevantné zbrojárske firmy, ktoré už dnes majú vážny problém s nedostatkom pracovníkov a začínajú ich obsadzovať cudzincami. Nehovoriac o pochybných prepojeniach a zámeroch v celej tejto hre. Ale to sa vlastne zase dostávam na začiatok.

    Na záver: Ak by sa pán minister ešte raz chcel vyjadrovať k môjmu konaniu na rezorte obrany, chcel by som mu ešte raz a naposledy pripomenúť, že v čase môjho ministrovania zastával funkciu zástupcu náčelníka generálneho štábu a bol zodpovedný  za väčšinu vojenských návrhov, ktoré som napokon aj realizoval. Takže mu preto odporúčam radšej „hamovať“ vo svojich odvážnych vyjadreniach.

    Výroba 81 „slovenských“ bojových obrnených vozidiel 8×8 je na spadnutie. Naozaj sme ochotní tolerovať už úplne všetko?

Súvisiace články