Polojasno
14°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Len 40 percent potravín na pultoch pochádza zo Slovenska. Z roka na rok je to horšie
Zdielať na

Len 40 percent potravín na pultoch pochádza zo Slovenska. Z roka na rok je to horšie

BRATISLAVA / Z desiatich potravín v našich obchodoch pochádzajú len štyri zo Slovenska. Situácia sa z roka na rok zhoršuje, čo sa odráža aj na negatívnej obchodnej bilancii. Najnižšie zastúpenie na pultoch predajní má slovenské ovocie, zelenina a balené mäso. Zlepšiť tento stav ale nebude vôbec jednoduché.

​Pozrite si prehľad potravinárskych výrobkov a ich podiel zastúpenia na slovenskom trhu

Slovenské potraviny v slovenských obchodoch zrejme nie sú v kurze. Dôvodov je viacero, no výsledkom je najväčší úpadok domácej produkcie spomedzi všetkých krajín Európskej únie. Ceny slovenských produktov v obchodoch sú v porovnaní s príjmami obyvateľov najnižšie v histórii. 

Zákazníci napriek tomu uprednostňujú naďalej zahraničné výrobky. "Slovenský spracovateľský priemysel nedokáže všetko zásobovať možno v dostatočnom množstve, ako sa hovorí, vždy je bližšie košeľa ako kabát," povedal podpredseda SPPK Marián Šolty. Podľa Únie potravinárov sme sa ocitli na dne, no stále máme možnosť odraziť sa. Zlepšením je spolupráca štátu, výrobcov i maloobchodu. Ak sa všetkým stranám podarí nájsť spoločnú reč, už o niekoľko rokov by mohol podiel slovenských potravín na našich pultoch vzrásť na akceptovateľnú úroveň - 50 percent.

Čoho je v obchodoch najviac zo Slovenska

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali minulý rok najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov – 74 percent, za nimi bol med od slovenských včelárov – 69 percent a mlieko zo slovenských mliekarní – 68 percent. 

Čoho je v obchodoch najmenej zo Slovenska

Rebríček sledovaných agropotravinárskych výrobkov uzatvárala za minulý rok spracovaná slovenská zelenina. Tej bolo vlani v obchodoch spomedzi všetkých sledovaných slovenských potravín najmenej – len 21 percent. O niečo viac, 24 percent bolo na pultoch slovenského baleného mäsa a spracovaných ovocných a zeleninových štiav – 26 percent. Rovnaký podiel má aj čerstvé slovenské ovocie. Opätovne sa tak potvrdilo, že čerstvé ovocie zo slovenských sadov nemá už roky v obchodoch ani len tretinové zastúpenie a silne podlieha tlaku dovozového ovocia.

Podľa Štatistického úradu sa dovoz zo zahraničia stále viac zvyšuje. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy