Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Slovensko je závislé od toho, ako sa bude dariť automobilkám
Zdielať na

Slovensko je závislé od toho, ako sa bude dariť automobilkám

FRANKFURT / Slovensko je závislé od automobiliek, ktoré u nás pôsobia. A pre nich je dôležité to, ako sa ich vozidlá predávajú na obrovskom čínskom trhu. Tamojšia ekonomika však spomalila svoj rast.

Frankfurtský autosalón praská vo švíkoch, čoho dôkazom je aj 1 000 vystavovateľov a napovedá o tom aj rast Európe za august o 11 percent oproti minulému roku.

Predaje rástli na všetkých hlavných trhoch, najviac v Taliansku a v Španielsku. A to je pritom august jeden zo slabších mesiacov roka. "Darí sa nám v Británii, kde smeruje 14 percent a na tretiu priečku sa dostali Španieli, kam smeruje 10 percent našich áut," vysvetľuje hovorca Kia motors Slovensko Jozef Bačé.

Predalo sa 800 tisíc áut

"Nárast je 3,9 percenta celosvetový a predalo sa vyše 800 tisíc áut," hovorí hovorkyňa Peugeot Slovakia Ivana Orviská. "Ako západná Európa, tak aj Amerika ide hore a zároveň na Slovensku sa nenájde tento rok importér, ktorý by nebol spokojný," tvrdí konateľ Škoda auto Slovensko Karel Sklenář.

Kým niekde trh rastie, inde sa prepadá. Novým strašiakom je Čína so svojou spomalenou ekonomikou. "Čínsky trh prechádza istou stabilizáciou, ale to sa dalo čakať," myslí si Bačé.

V Číne predajú menej

Zväz nemeckého automobilového priemyslu už znížil prognózu predajov v tejto krajine. "Čína je dôležitá, isto je pre značku trh číslo jedna a k nejakému spomaleniu dôjde," myslí si Orviská.

Nemci predpovedajú, že sa v Číne predá tento rok o pol milióna áut menej ako sa plánovalo, teda 19 miliónov. Niektorým našim automobilkám robí vrásky na čele naďalej aj Rusko.

Znížený dopyt

"Už od polovice minulého roka zaznamenávame znížený dopyt od našich zákazníkov," priznáva Bačé. Diverzifikácia modelov, ale aj trhov, pomáhala automobilkám počas krízy. Spoliehajú na to aj teraz.

Automobilovému priemyslu by isto neprospeli pokračujúce hraničné kontroly. zvýšené náklady na logistiku by sa mohli odraziť na cene áut.

Vo Frankfurte bol redaktor Richard Juriš:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy