Zatiahnuté
17°
Bratislava
Zdenka
23.9.2025
Slovenské automobilky idú naplno. Budúcnosť brzdia clá, energie aj kyberútoky
Zdielať na

Slovenské automobilky idú naplno. Budúcnosť brzdia clá, energie aj kyberútoky

BRATISLAVA / Dôvod na radosť za posledný týždeň mali v dvoch našich automobilkách. vyrobili jubilejné počty vozidiel. V tomto odvetví priemyslu sme európskymi lídrami - milionármi. Aby to tak ostalo a ľudia neprišli o prácu, by však mala vláda robiť presný opak toho, čo robí. Závody totiž nečelia len problémom svetovým ako aj v susedných štátoch, ale aj domácim a bijú na poplach.

Idú podľa plánov

​Naše automobilky sa na nedostatok objednávok zatiaľ sťažovať nemusia a idú viac menej podľa plánov.

"Od marca ideme naplno na štyri smeny. To znamená, vyrábame okrem pár hodín v nedele, kedy máme konečne voľno. Vyrábame celý týždeň, " vyjadruje sa generálna riaditeľka Stellantis Slovakia Monika Poussard. 

Postrach v podobe amerických ciel 

Napriek tomu sú v strehu. Hlavným dôvodom je Donald Trump a problémy, ktoré celosvetovo spustil.

Európske závody zároveň musia čeliť vyšším cenám energií ako americké či ázijské. S týmto si zatiaľ nevie dať rady Brusel a čelí veľkému tlaku výrobcov.

Kybernetické útoky na automobilky

Na automobilky však dopadajú aj údery digitálneho sveta. Najnovšie čelí masívnemu kyberútoku Jaguar Land Rover a jeho nitriansky závod stojí vyše týždňa. Ešte aj bude.

"Predložili sme aktuálne prerušenie našej výroby do stredy 24. Septembra 2025. Toto rozhodnutie sme prijali vzhľadom na to, že naša forenzná analýza tohto incidentu naďalej pokračuje, " znie stanovisko spoločnosti Jaguar Land Rover. 

Nedostatok kvalifikovanej sily

To sú problémy, ktorým čelia všetky európske automobilky, naše ešte aj domácim. Dlhodobo je to nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

"Zvýšil počet víz pre zahraničných pracovníkov, " vysvetľuje hovorca Kia Motors Slovakia Tomáš Potoček. 

Problém konsolidácie

Najnovšie aj s tým, ako je vyskladaná konsolidácia. Automobilky, ktoré ťahajú našu zamestnanosť, sa pridávajú ku kritikom kabinetu Roberta Fica.

"Konsolidačný balík nepomáha nikomu, takže určite ani nám, " pokračuje Monika Poussard. 

"Aktuálne konsolidačné opatrenia vo všeobecnosti znižujú konkurencieschopnosť slovenských firiem, " ďalej Tomáš Potoček. 

Opakujú, čo potrebujú

Donekonečna tak opakujú, čo naozaj potrebujú.

"Zníženie daňovo odvodového zaťaženia zamestnancov i zamestnávateľov, podpora investícií či flexibility pracovnej sily, " opisuje hovorkyňa Volkswagen Lucia Kovarovič Makayová. 

Práve pre konsolidačný balíček v rámci európskych závodov ťahajú tie slovenské za kratší koniec. Budúcnosť je preto neistá.

"Čo vnímame ako výzvu, s ktorou sa aj priemysel a vláda musí vyrovnať. Sú výrobné programy povedzme po roku 2028, " hovorí štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Vladimír Šimoňák. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy