Skoro jasno
Monika
7.5.2024
VIDEO: Nepremeškajte jedinečný úkaz na oblohe. Vianočná kométa bude počas sviatkov viditeľná voľným okom

Zdroj: Facebook

BRATISLAVA / Po viac ako 5 rokoch sa k Zemi vráti kométa Wirtanen, ktorá je taktiež prezývaná ako "Vianočná kométa". V stredu večer bude tak jasná, že ju bude možné na niektorých miestach pozorovať voľným okom či s malým ďalekohľadom. Viditeľná bude ale aj počas celých vianočných sviatkov, a to rôznymi spôsobmi.

December postupuje, už zajtra sa môžeme tešiť na Luciu. Podľa pranostík je Lucia tá, ktorá oci upíja, ale dňa nepridá. alebo je tou, ktorá tu už nachádza zimu.

Tento rok príde Lucia a nájde na severe krajiny na mnohých miestach sneh , ale aj nížiny , kde sa sneh udržal.
Zimný charakter počasia sa na Slovensku ešte nekončí. Aj v ďalších dňoch  bude v noci teplota klesať pod nulu, aj v nížinách na juhozápade a počas dňa sa dostane do kladných čísel iba na krátky čas a najmä v južných častiach.
Štvrtok bude slnečný, iba na východe bude miestami oblakov viac. Zrána pozor na hmlu. Do rána teplota poklesne na ne -2 až -8°C, v dolinách a kotlinách do -14°C.  Denná teplota dosiahne hodnoty od -2 do 4°C a viať bude iba slabý vietor. Rovnaký charakter počasia čakáme aj v piatok, v noci mráz, najsilnejší v dolinách a kotlinách až do -15°C, cez deň slnko a teplota od -3 až 3°C.
Počas víkendových dní čakáme viac oblačnosti a aj častejšie sneženie na viacerých miestach Slovenska. Teplota v noci bude pod nulou, zväčša od -1 do -7°C a počas dňa bude od -2 do 3°C.

Obežná doba tejto kométy okolo Slnka je len niečo viac ako 5 rokov  a ak sa 16.decembra aspoň trošku vyjasní , bude možné sledovať ju aj voľným okom. V tento deň dosiahne  jej jasnosť takú hodnotu, že ju uvidíme aj voľným okom. Na jej pozorovanie bude potrebná nielen málo oblačná obloha, ale aj málo svetelného smogu. Kométa bude pozorovateľná krátko po zotmení a na oblohe zotrvá po celú noc. Musíte sa pozerať do súhvezdia Býka, aby ste ju určite videli.

V najbližších dňoch sa naše pohľady budú na oblohu upierať častejšie. Čakáme, že na nej uvidíme kométu, ktorá má taký nepoetický názov, 46P/Wirtanen, ktorá má vo svojom mene aj meno objaviteľa, amerického astronóma Carla Wirtanena.  Ten ju objavil pred 70 rokmi. Blížiacu sa Vianočnú kométu  astronómovia pozorujú už od polovice septembra. "Kto premešká príležitosť vidieť túto kométu na vlastné oči, ďalšia možnosť sa mu nenaskytne," hovorí astronóm Marek Husárik z Astronomického ústavu SAV. O kométe informoval denník SME. V stredu večer bude viditeľná na niektorých miestach aj voľným okom či s malým ďalekohľadom. Podľa vedcov sa kométa k Zemi vracia každých 5,4 roka. Tvrdia ale, že taká jasná ako tento rok už vraj nebude.

Na oblohe začala byť viditeľná už od konca novembra. V stredu ale dosiahne perihélium, teda bude na svojej dráhe najbližšie k Slnku - 158 miliónov kilometrov.  V nedeľu 16. decembra dosiahne jej jasnosť takú hodnotu, že ju uvidíme aj voľným okom. Na jej pozorovanie bude potrebná nielen málo oblačná obloha, ale aj málo svetelného smogu. Kométa bude pozorovateľná krátko po zotmení a na oblohe zotrvá po celú noc. Musíte sa pozerať do súhvezdia Býka, aby ste ju určite videli.

Počas polnočnej omše bude priamo nad našimi hlavami

Pohľad voľným okom na kométu bude kaziť iba pribúdajúci Mesiac.Jeden deň pred Štedrým dňom minie kométa hviezdu Capellu iba vo vzdialenosti jedného stupňa. "Ľuďom idúcim na polnočnú omšu sa naskytne unikátna príležitosť, keď môžu uvidieť priamo nad hlavou Vianočnú kométu za prítomnosti dva dni starého splnu Mesiaca," hovorí astronóm Husárik.

Kométa bude postupne slabnúť. Ale aj na Nový rok by ste ju mohli vidieť voľným okom v súhvezdí Rys. "Na Troch kráľov si to namieri do Veľkého voza, ale to už bude na hranici viditeľnosti bez ďalekohľadu. V tomto súhvezdí zotrvá až do polovice marca, no bude v dosahu len čoraz väčších ďalekohľadov," poznamenal astronóm.

Najlepší spôsob ako ju pozorovať

Vianočnú kométu síce možno pozorovať voľným okom, ale najlepším spôsobom ako ju vidieť je nájsť si miesto bez svetelného smogu. Najlepšie niekde mimo mesta, odporučilo observatórium Northolt Branch na svojej facebookovej stránke. Na pozorovanie kométy´na oblohe v meste je lepšie použiť malý ďalekohľad, napríklad poľovnícky.

Pozrite sa, ako vyzeralo jedinečné pristávanie sondy na planéte Mars: