Jasno
Marek
25.4.2024
Našla sa druhá Zem, je väčšia a ťažšia. A nielen to...

Našla sa druhá Zem, je väčšia a ťažšia. A nielen to...

BOSTON / Astronómovia našli planétu zemského typu, ktorá má na rozdiel od Zeme sedemnásťkrát väčšiu hmotnosť a je dvakrát väčšia. Vedci ju nazývajú megazemou či zemskou godzillou.

Objav oznámila Americká astronomická spoločnosť na stretnutí v Bostone. Nájdenie tejto planéty bolo prekvapením, pretože doteraz všetci predpokladali, že planéty takejto veľkosti sú skôr plynní obri ako Jupiter a Saturn.

V súhvezdí Draka

Planéta je obežnicou veľmi starej hviezdy s názvom Kepler-10, ktorá sa nachádza vo vzdialenosti päťstošesťdesiat svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Draka.

Vedci zatiaľ nevedia, ako planéta označovaná ako Kepler-10c, vznikla. Jej priemer je dvadsaťdeväť tisíc kilometrov, čo je 2,3 násobok zemského priemeru.

Pevné látky

"Megazem tvorí veľa pevných látok koncentrovaných na rovnakom mieste bez akéhokoľvek plynu," prehlásil Dimitar Sasselov z astrofyzikálneho ústavu Harvard-Smithsonian v Bostone. Podľa jeho slov to s ohľadom na doterajšie vedomosti o vzniku planét znamená problém.

"Je viac ako sedemnásťkrát ťažšia ako Zem, čo znamená hustotu 7,5 gramu na centimeter kubický," dodal Sasselov s tým, že je to omnoho viac než majú horniny na Zemi. "Ale majme na pamäti, že je to obrovská planéta. To znamená, že tie isté nerasty sú silne stlačené," dodal Sasselov pre The Daily Mail.

Kepler - 186f

Americkí astronómovia pred dvomi mesiacmi uviedli, že objavili planétu približne rovnako veľkú ako Zem. Nachádza sa v obývateľnej zóne inej slnečnej sústavy. To znamená, že voda by sa v tomto vzdialenom svete mohla nachádzať v kvapalnom skupenstve.

Planéta s označením Kepler-186f je súčasťou slnečnej sústavy vzdialenej 490 svetelných rokov a je najvzdialenejšia z pätice planét tvoriacich súčasť sústavy. Tu vedci objavili s pomocou družice Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír. VIAC TU.