Polojasno
14°
Bratislava
Jela
19.4.2024
Prešov dostane diaľničný obchvat, výstavba začne ešte tento rok
Zdielať na

Prešov dostane diaľničný obchvat, výstavba začne ešte tento rok

PREŠOV / Do konca tohto roka plánuje Národná diaľničná spoločnosť začať s výstavbou juhozápadného obchvatu mesta Prešov s dĺžkou necelých osem kilometrov. Do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2020. Do jedného roka by mala zaniknúť aj prešovská rarita - diaľnica ukončená svetelnou križovatkou.

Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia. Ako na stredajšom brífingu v Prešove uviedol minister dopravy Roman Brecely, úsek okolo Prešova je jeden z posledných, ktoré neboli zakontrahované.

 "Prešov roky trpel tým, že situácia tu bola zanedbávaná a som si plne vedomý toho, že ju treba riešiť. Som presvedčený, že táto stavba významnou mierou prispeje k riešeniu veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste," povedal minister.

Presný začiatok stavby určí až zmluva. Tú plánuje Národná diaľničná spoločnosť s víťazným združením podpísať v priebehu augusta. V tomto roku chce uzavrieť aj proces revízie posudku vplyvov na životné prostredie.

Diaľnica Bratislava - Košice

Ambíciou ministerstva je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami s výnimkou úseku Turany-Hubová v plnom profile do roku 2020.

"Mojou prioritou je tlačiť na pílu, držať tempo a pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť obyvateľom dopravnú infraštruktúru 21. storočia," dodal minister.

K výzve niektorých analytikov na zrušenie tendra uviedol, že by to znamenalo ďalšie dvojročné zdržanie, na ktoré by doplatili motoristi a najmä východné Slovensko.

"Potom dopravná infraštruktúra na Slovensku vyzerá tak ako vyzerá a nemáme dokončené v zásade nič. Najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené. Bavíme sa o komforte cestovania, bezpečnosti a rýchlosti," uviedol minister.

Diaľnica D1 

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela.

Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír. Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov.

"Súčasná intenzita dopravy je tu 15- až 25-tisíc vozidiel denne. Toto riešenie preto odkloní celú tranzitnú dopravu mesta Prešov na tento obchvat," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Osobným autám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, čo je zhruba 20-percentná úspora času. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút, ušetria tak 27 percent.

Odstránenie semaforu

Národná diaľničná spoločnosť zároveň odstráni semafor, ktorý v súčasnosti riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. Spoločnosti sa podarilo dohodnúť na odkúpení potrebného pozemku s jeho majiteľom na základe súdnoznaleckého posudku za zhruba 150 tisíc eur.

"Je to celá časť potrebná na pripojenie tohto úseku na časť do centra mesta," dodal Auxt. Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača o túto stavbu spoločnosť Skanska SK, ktorá ju zrealizuje za 1,99 milióna eur. Stavebné práce sa majú začať v druhej polovici septembra a ukončené by mali byť do jedného roka. Ako uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1 500 ľudí.

Kontrola stavby

Minister Roman Brecely v stredu absolvoval aj kontrolu stavby tzv. malého prešovského obchvatu pri ZVL, po ktorom skonštatoval, že práce prebiehajú v súlade s harmonogramom.

"Bol som aj zhotoviteľom uistený, že termíny sú pod kontrolou a plnia sa. Zatiaľ teda záväzok 275 dní na dokončenie platí," skonštatoval minister.

Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie správy