Jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Rozhorčení študenti aj učitelia. Niektoré odpovede na maturitách boli nejednoznačné
Zdielať na

Rozhorčení študenti aj učitelia. Niektoré odpovede na maturitách boli nejednoznačné

Archívne video

BRATISLAVA / Dvanásteho marca absolvovalo 43 tisíc maturantov písomné maturity zo slovenského jazyka. Podľa niektorých študentov aj učiteľov boli niektoré odpovede nejednoznačné.

Rozhorčení boli nielen samotní študenti, či ich rodičia, ale aj samotní slovenčinári. Nechápu, ako mohlo dôjsť k niečomu takému, ako je nejednoznačnosť správnych odpovedí na maturitnom teste. Ministerstvo školstva už niekoľko dní rieši podnety na ich preverenie. Zo šesťdesiatich štyroch otázok mali byť údajne sporné tri.

Sociálne siete boli plné rozhorčených komentárov:
"Sú tam dve odpovede!! A keď jednu uznajú a druhú nie? Prečo? Z akého dôvodu? Je to celé hovadina."
"Toto je zasa nedôslednosť či prešpekulovanosť? O tom by nemala byť maturita! A chudák študent!"
"Toto nie je cesta, ktorou sa má naše školstvo uberať."


Sťažnosťami sa zaoberal aj Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Avizoval, že správne odpovede zverejní až po definitívnom odovzdaní a spracovaní všetkých maturitných hárkov. Ministerstvo školstva medzitým oslovilo expertov z univerzít na slovenský jazyk a literatúru, aby pripravili objektívne stanovisko k spomínaným úlohám.

Komisia zložená z expertov na slovenský jazyk a literatúru rokovala o sporných otázkach viac ako 2 hodiny. Nakoniec sa z ôsmych sporných úloh zhodli iba na jednej, na ktorú sa nedá odpovedať. "Otázka sa nám zdala nie jednoznačná vo svojom zadaní. Je tam drobná terminologická nekorektnosť, ktorá mohla študentov viesť k nejednoznačnej odpovedi," oznámila riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, Romana Kanovská. "Možno sú riešiteľné, ale z hľadiska veľmi vysokého vedeckého poznania, ale nie sú riešiteľné prizmou toho študenta," reagoval na výsledok rokovania Ján Papuga.

"Tam je úplne vidieť, v niektorých tých otázkach, že sa na to nepozerali očami študenta, ktorý nemá takú veľkú lingvistickú skúsenosť ani literárnovednú. Jednoducho nemá šancu disponovať takýmito schopnosťami. Tie úlohy sa dajú nejakým spôsobom zdôvodniť, ale treba na ne široké vysokoškolské vzdelanie," vyjadril sa PhDr.Ján Papuga, PhD. zo Spoločenstva učiteľov a priateľov slovenčiny.

Maturitné otázky zo slovenčiny zamestnali nielen samotných maturantov, ale aj odborníkov na slovenčinu. Museli totiž riešiť podnety, ktoré dostalo Ministerstvo školstva. Viacero úloh vraj bolo sporných a neexistuje na ne jednoznačná odpoveď. K žiakom sa pridali aj učitelia, no tým experti odporúčajú, aby sa začali viac vzdelávať.

Všetkým študentom bude pri tejto otázke automaticky zarátaný jeden bod a žiaci tak nebudú znevýhodnení. "Zároveň zverejňujeme vysvetlenie hodnotenia niektorých úloh, ktoré sa vo väčšom meradle diskutovali," pokračovala Romana Kanovská.

"Tím expertov, ktorí sú na úrovni recenzentov je možné, že posilníme ešte o nejakých ďalších, ďalšiu expertízu," povedala po rokovaní Kanovská. V Národnom ústave certifikovaných meraní vzdelávania si takisto nemyslia, že pri sporných otázkach strácajú žiaci čas a znižuje to ich celkový výkon.

"Maturity neurobí cca iba 1% žiakov," Navyše komisia tvrdí, že keď podľa učiteľov sú v testoch chyby, je chyba zrejme aj v pedagógoch. "Jedni učitelia považovali za správne. Iní učitelia to spochybňovali. Ja vidím problém to skôr v tom, že učitelia zápasia s deficitom ďalšieho vzdelávania," vyjadril sa prof. PhDr. Miloslav Vojtech, PhD., vedúci odbornej komisie. 

Okrem otázok v maturitnom teste sa tak so všetkými nezhodnú ani v otázke vzdelávania. "Je to hrubá urážka vyučujúcich slovenčiny. My sme tieto otázky diskutovali. Diskutovali sme o tom so slovenčinármi, ktorí dlhé roky učia, ktorých učili s nami jazykovedci," komentoval Ján Papuga.

Nie sú to prvé problémy

Problémy s písomnými maturitami nie sú na Slovensku prvýkrát. Napríklad vlani sa tiež v testoch zo slovenského jazyka a literatúry objavila chyba. Študenti mali nájsť vo vete viacnásobný vetný člen, no akosi tam nebol. Vtedy to riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, Romana Kanovská vysvetlila takto: "Stalo sa totižto to, že keď sme pripravovali poslednú verziu testu pred tlačou, tak zo samotného textu tohto úryvku vypadlo jedno dôležité slovo, ktoré je nevyhnutné k tomu, aby tá úloha mala riešenie. Došlo k technickému pochybeniu, technickej chybe pri finálnom grafickom spracovaním tohto textu."


V roku 2005 zasa muselo 2 714 žiakov opakovať písomný maturitný test z matematiky. Na ministerstve školstva vtedy omylom vytlačili papiere s otázkami, na ktorých boli vyznačené aj správne odpovede. Väčšina učiteľov si to všimla, ale nie všetci. "Rok čo rok sa objavia nejaké chyby, ktoré naozaj znepokoja verejnosť, žiakov a šíria sa potom všelijaké veci typu, že je to tipovací test, neobjektívny, alebo že zničí tých žiakov a podobne," dodal Ján Papuga.

Tento rok bude tisíce testov opravovať softvér:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy