Zatiahnuté
12°
Bratislava
Denisa, Denis
1.11.2025
Nový mýtny systém na Slovensku má problémy. Polovica dopravcov zaň neplatí
Zdielať na
Lukáš Dzivý
Lukáš Dzivý
redakcia/PAL
redakcia/PAL
Slovensko - aktuality

Nový mýtny systém na Slovensku má problémy. Polovica dopravcov zaň neplatí

BRATISLAVA / Národná diaľničná spoločnosť musí upraviť rámcovú zmluvu s budúcim prevádzkovateľom mýta spoločnosťou Czechtoll. Dôvodom je, že štát pri príprave mýta počítal s väčším presunom autodopravcov do európskeho systému. Tí však upozorňujú na to, že sa to mnohým neoplatí.

Realita platenia je iná 

​Už viac ako rok pôsobia na Slovensku okrem národného prevádzkovateľa mýta aj štyria medzinárodní. Štát očakával, že približne 90 % autodopravcov bude platiť poplatky práve u nich. Realita je však iná.

"Aktuálne je tento podiel 50 %, ale v súčasnosti sa tento predpoklad zdá byť ešte dosť optimistický, " vyjadruje sa hovorca NDS Tomáš Ferenčák. 

"My sme na začiatku neodporúčali prechod, tak ja už vidím tú hranicu, že toto je možno 50 % tam, kde sa to bude lámať, " hovorí prezident ČESMAD Pavol Piešťanský. 

"Je to pre nás nevýhodné. Na to poukazujú Poliaci, na to poukazujú Rumuni, na to poukazujú Bulhari. Je to priame nariadenie Európskej komisie v rámci konkurencieschopnosti, " opisuje predseda Únie autodopravcov Stanislav Skala.  

Zvyšovanie nákladov

Autodopravcovia poukazujú na stále zvyšujúce sa náklady na palivá či podnikanie. Problém podľa nich spôsobila aj povinná výmena tachografov novej generácie.

"Každý dopravca, ktorý jazdí medzinárodnú prepravu, si tento tachograf musel vymeniť. Tieto tachografu stáli približne 1000 € na vozidlo, čiže je to pomerne veľký náklad. Veľa dopravcov sa rozhodlo, že bude robiť prepravy len na Slovensku, " pokračuje Pavol Piešťanský. 

"Tie náklady sa musia niekde dať do prepravy a tým pádom niekto to musí niekam započítať. Tie ceny v obchodoch a všetko sa vám zvýšia, " dodáva Stanislav Skala. 

Úpraca rámcovej zmluvy

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že musí pristúpiť k úprave rámcovej zmluvy s budúcim prevádzkovateľom mýta Sektorom .Navýšiť musia maximálny možný výber mýta aj počet palubných jednotiek, ktoré bude nový poskytovateľ spravovať.

"Veríme tomu, že bude vyberať pre štát za čo najnižšiu maržu v porovnaní s tým, čo sa vybralo doteraz, " dopĺňa Pavol Piešťanský. 

"Uvidíme, ako sa to pohne ďalej. Nepáči sa mi jedna vec, že treba tie peniaze vrátiť všetkých späť do tej infraštruktúry, " ukončuje Stanislav Skala. 

Diaľničiari predpokladajú, že pre registráciu do nového mýtneho systému spustia v druhej polovici budúceho roka.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy