Štát má pripravený systém na vyplácanie energopomoci. Saková sľubuje spustenie už v novembri
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Ministerstvo hospodárstva SR finalizuje prípravy na spustenie systému adresnej energopomoci pre slovenské domácnosti. Vďaka automatizovanému spracovaniu by mali občania ušetriť čas a námahu, úrady zase financie.
Kedy sa konkrétne začne energopomoc vyplácať? Ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) uviedla, že rezort čaká na finálne ceny energií od Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Akonáhle budú k dispozícii, MH SR predloží na rokovanie vlády SR návrh na vydanie všeobecného hospodárskeho záujmu (VHZ). „Dúfam, že v priebehu novembra budeme mať k dispozícii všetky veci aj čo sa týka cenníkov, aj všetkých ďalších informácií na to, aby sme už priniesli na vládu konkrétne VHZ, na základe ktorého sa schváli táto energopomoc oficiálne vládou,“ povedala Saková.
Automatizácia šetrí čas aj peniaze
Hlavným cieľom ministerstva bolo vytvoriť systém, ktorý automaticky vypočíta a vyplatí energopomoc. To znamená, že občania nebudú musieť podávať žiadosti na úradoch, čo by malo odbremeniť nielen ich, ale aj štátnu správu. Podľa Sakovej informácie potrebné na vyplatenie adresnej energopomoci rezort vo svojich systémoch nezhromažďuje.
Ako sa energopomoc prejaví?
V prípade elektriny a plynu by sa mala nižšia cena zohľadniť priamo vo faktúrach a zálohových platbách. Pre domácnosti využívajúce centrálne zásobovanie teplom (CZT) bude použitá forma energošekov.
Saková vysvetlila, že automatizácia pre CZT je komplikovanejšia: „Poskytovateľov centrálneho zásobovania tepla je viac ako 200 s tým, že máme približne 29-tisíc jednotlivých pripojení na centrálne zásobovanie tepla. A tam sme nevedeli ísť do úplnej automatizácie procesu, pretože veľakrát teplo rozrátavajú správcovské spoločnosti, ktorých je Slovensku vyše niekoľko 1000 a niekedy nie sú ich procesy úplne zautomatizované.“
Kľúčové kritériá
Výška adresnej energopomoci bude závisieť od počtu členov domácnosti a od bonity vypočítanej na základe príjmov. Ministerstvo hospodárstva pripravuje aj systém pre riešenie prípadných sťažností.
Pre občanov, ktorí nebudú zaradení do systému, budú k dispozícii call centrá a klientske pracoviská okresných úradov. Tam sa budú môcť obrátiť na vyškolených pracovníkov, ktorí im vysvetlia dôvod, prečo im energopomoc nebola pridelená.