Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Poznáme výsledky monitoru žiakov 9. ročníka. Nie sú najlepšie
Zdielať na

Poznáme výsledky monitoru žiakov 9. ročníka. Nie sú najlepšie

BRATISLAVA / Testovanie vedomostí všetkých deviatakov ukázali veľké rozdiely najmä na regionálnej úrovni. Dôvodom je vraj chudoba a sociálne prostredie, v ktorom niektoré deti vyrastajú. Škola to vraj ovplyvniť nevie.

Medzi vedomosťami slovenských deviatakov sú výrazné rozdiely. Ukázali to výsledky testov z matematiky a slovenčiny. Najlepšie skončili žiaci z Bratislavy, Košíc, či Banskej Bystrice.

"Samozrejme, začíname už v septembri. Kolegovia si dobre zdiagnostikujú triedy. Urobia si plán. Majú možnosť disponibilných hodín. A doučujeme," odôvodnila dobré výsledky zástupkyňa riaditeľa základnej školy v Bratislave, Ivana Kettnerová. 

Rozdiely vo výsledkoch 

Celoslovenské testovanie ukázalo, že medzi dievčatami a chlapcami neboli veľké rozdiely vo výsledkoch. Priam priepastné rozdiely však boli medzi jednotlivými slovenskými regiónmi. A to najmä v matematike. Priemer v matematike bol 55,9 percenta. Výrazne nadpriemerne zvládli matematiku žiaci v centre Bratislavy, Košíc, v Trenčíne a Banskej Bystrici.

Bratislavské deti dosiahli v priemere 67,5 percenta, no v okrese Gelnica 37,7 percenta. Slabé výsledky mali aj v Rožňave, vo Veľkom Krtíši, v Rimavskej Sobote, v Krupine, Trebišove, či Medzilaborciach.

Výrazné regionálne rozdiely boli aj v slovenčine. Celoslovenský priemer bol 63 percent. Najúspešnejší boli deviataci z centra Košíc. Aj v slovenčine dopadli najhoršie okresy Gelnica, Rožňava, Veľký Krtíš, či Poltár.

Jednoznačný záver

Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCM), ktorý výsledky zverejnil, z toho vyvodzuje jednoznačný záver. "Na úroveň vzdelávania na Slovensku má veľmi veľký vplyv socioekonomické zázemie, kultúrne zázemie, v ktorom žiaci vyrastajú," vysvetľuje riaditeľka ústavu, Romana Kanovská. 

V Gelnickom okrese, ktorý dopadol najhoršie, je 11 základných škôl. Osem z nich je rómskych, respektíve väčšina detí v týchto školách sú Rómovia z okolitých osád. "Máme priveľa detí, ktoré o učenie nemajú záujem," potvrdzuje fakty riaditeľka základnej školy v Nálepkove, Magdaléna Čerťanská. 

Riešenie

Ministerka školstva, Martina Lubyová, vidí riešenie v inklúzii, teda začleňovaní znevýhodnených detí do systému vzdelávania. "Sú to veľmi čerstvé výsledky, ktoré sa nám ešte nepodarilo zanalyzovať na okresnej úrovni. Tie veľké rozdiely musia súvisieť s mierou inklúzie. Nie je to tým, že by deti v jednom okrese boli hlúpejšie ako v inom."

Pozrite si celú tlačovú konferenciu ministerky školstva k reformám v jej rezorte: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy