Jasno
16°
Bratislava
Jarmila
28.4.2024
Slovenské firmy pracujú v digitálnom praveku, nepoužívajú internet
Zdielať na

Slovenské firmy pracujú v digitálnom praveku, nepoužívajú internet

BRATISLAVA / Väčšina slovenských firiem v porovnaní s inými európskymi krajinami funguje ako v digitálnom praveku. Podľa oficiálnych čísel slovenskí podnikatelia len veľmi málo využívajú internet. Odborníci tvrdia, že tým škodia sami sebe.

Vyzerá to tak, že bežné obchody, ako ich poznáme, patria nadobro do doby kamennej. Ich veľmi blízka budúcnosť je jednoznačne v digitalizácii a obchodovaní na internete.

Spamätať by sa mala celá Európa vrátane Slovenska. Online biznis na starom kontinente robia hlavne Američania. "Päťdesiatpäť percent online predaja v Európe realizujú americké firmy," hovorí Mário Lelovský z IT Asociácie Slovenska. 

Pomalá digitalizácia

Tento problém sa  týka do veľkej miery aj Slovenska. To je podľa oficiálnych čísel napríklad až na 22. mieste z dvadsiatichôsmich štátov únie v obratoch pri elektronickom obchodovaní.

Naším problémom je pomalá digitalizácia slovenských firiem, sú tu však aj také, ktoré pochopili, že sa im bude dariť oveľa viac, keď sa otvoria zahraničiu. "Bavíme sa o šanci získať a vstúpiť na stonásobne väčší trh," hovorí Lelovský.

Na Slovensko nedodáva

Príkladom je aj firma Viliama Cibulku. Ten niekoľko rokov obchoduje s potravinami. Hovorí však, že rozhodne nejde o prechádzku lúkou. Na vine je byrokracia, či bariéry medzi jednotlivými krajinami únie. 

"Mysleli sme si, že vieme expandovať tak, že budeme mať všetko na Slovensku a budeme to predávať do Rakúska. Nedá sa to, keď prekročíte nejaký obrat, musíte byť registrovaný v Rakúsku ako firma a predávať to tam," tvrdí súkromný podnikateľ Cibulka.

"Aj Slováci, ktorí sú dosť aktívni v online nákupoch viac ako v okolitých krajinách, častokrát narážajú na to, že by si niečo objednali, ale nedodá im to tá spoločnosť britská, nemecká, alebo iná. Lebo na územie Slovenska nedodáva," opisuje Lelovský.

Včera bolo neskoro

A toto je len jeden z množstva problémov. Odstrániť ich musia vlády. S tlakom už začal aj Brusel. Európska komisia nedávno predstavila plán na vybudovanie takzvaného Jednotného digitálneho trhu. Ten by mal všetky problémy odbúrať. Legislatívne, ale napríklad aj logistické.

"Môžeme hodnotiť tento materiál ako jeden z tých viac podarených, alebo lepšie podarených a dobre pripravených," dodáva Lelkovský. Na to sa však naše firmy musia pripraviť. A mali by čo najskôr. Pretože v tejto oblasti to už včera bolo neskoro.

Téme sa venuje redaktor Samuel Migaľ:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy