Polojasno
15°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Čipová kríza trápi aj Slovensko. Automobilky musia spomaľovať výrobu
Zdielať na

Čipová kríza trápi aj Slovensko. Automobilky musia spomaľovať výrobu

SLOVENSKO / Luxusné SUV vozidlá v Bratislave tento týždeň stoja a budú aj v ďalšom týždni. Autá nižšej strednej triedy sa nevyrábali tento týždeň ani v Trnave. Čipová kríza pretrváva a trápi celý svet. A Slovensko obzvlášť. Od výroby áut sme závislí. Podľa zväzu automobilového priemyslu sa vo fabrikách pracuje len tri či štyri dni do týždňa, čo je málo.

Čipy sú malinké, ale trápia celý obrovský svet. Ich výrobcovia jednak uprednostňujú smart technológie ako telefóny, či konzoly a jednak majú problémy pre rýchlu deltu, ktorá spôsobuje lockdowny v Ázii. Automobilky verili, že sa im počas letných odstávok podarí nazhromaždiť potrebné množstvo polovodičov, aby po dovolenkách mohli pokračovať, nestalo sa tak. "Do piatka 27. augusta a zároveň koncom budúceho týždňa bude prerušená výroba SUV modelov," informuje Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia.

Problém celej eurozóny si všimla už aj Národná banka Slovenska. Export a automobilky ťahajú našu ekonomiku. "Výroba motorových vozidiel sa znížila približne o 30%, v Nemecku to bolo dokonca ešte o niečo viacej," hodnotí Rastislav Čársky, analytik medzinárodnej ekonomiky NBS. U nás o niečo menej. Vyrábajú sa tu dôležité značky modelov, takže koncerny voľné čipy smerovali sem. "Povedzme tie viac ziskové modely boli vyrábané vo väčších množstvách," hovorí Ján Pribula, generálny sekretár zväzu automobilového priemyslu. "Po výraznejšom znížení v máji došlo v júni k výraznej korekcii a ten dopad na Slovensko je zatiaľ miernejší," vysvetľuje Čársky.

Kým teda nejaké mali. Situácia sa počas leta ale začala zhoršovať a zväz automobilového priemyslu to vidí momentálne takto. "Automobilky idú 3-4 dni v týždni, takže ten výpadok v produkcii je citeľný," hovorí Pribula. "Doteraz sme v roku 2021 museli v dôsledku toho zastaviť výrobu na viac ako 80 výrobných zmien," hodnotí Peter Švec, hovorca trnavskej automobilky Stellantis. Celý tento marazmus pretrváva v čase, keby sme mohli vyrábať o stošesť. "Dopyt na svetových trhoch sa oživil už v druhom polroku minulého roka a naďalej táto situácia pretrváva" informuje Makayová. "Napriek vysokému dopytu po našich vozidlách musíme výrobu zastavovať kvôli nedostatku polovodičových dielov," uzatvára Švec.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy