Polojasno
12°
Bratislava
Valér
18.4.2024
Automobilky sklamali dôveru ľudí. Budúcnosť má patriť elektromobilom
Zdielať na

Automobilky sklamali dôveru ľudí. Budúcnosť má patriť elektromobilom

FRANKFURT NAD MOHANOM / Nemecko žije naftovou hystériou. Okrem toho, že ľuďom diesel zapácha, hnevá ich najmä to, že ich automobilky klamali, a na to sú Nemci veľmi citliví. Vidieť to aj na autosalóne vo Frankfurte, kde počas návštevy kancelárky protestovali členovia Greenpeace. Aj sama Angela Merkelová automobilkám vytkla podvod a firmy chybu priznávajú. Celý autosalón sa preto nesie v duchu moderných ekologických technológií.

Dieslová hystéria Slovensko nechytila, to sa ale nedá povedať o vyspelej Európe a Nemecku. Preto je aj jednou z hlavných tém autosalónu ekologická budúcnosť. Automobilky si to u ľudí pokazili. Upozornila na to aj kancelárka Merkelová, ktorá navštívila autosalón. "A preto automobilový priemysel musí urobiť všetko preto, aby získal späť stratenú dôveru," povedala Merkelová. "Nemáme pochybnosti o tom, že dôvera sa stratila. Je teraz na nás, aby sme boli súčasťou riešenia problému. A my sme," reagoval riaditeľ spoločnosti Daimler, Dieter Zetsche. 

Značky sa tak na autosalóne predbiehajú, koľko nových alternatívnych pohonov prinesú. Problém sa dotýka aj automobiliek, ktoré vyrábajú u nás, napriek tomu, že našincovi diesel neprekáža. Slovensko však nie je dôležitý trh, u nás sa len vo veľkom vyrába, nie nakupuje. "Môžeme potvrdiť, že v uplynulých mesiacoch sme zaznamenali zvýšený dopyt po benzínových motoroch," Jozef Bačé, riaditeľ Kia Motors Slovakia. 

Automobilky na druhej strane vyčkávajú s elektroautami na dobudovanie infraštruktúry. "V roku 2020 bude už infraštruktúra hotová a na tu dobu smeruje aj náš Vision E," hovorí Marek Růžička zo Škoda Auto Slovensko.

Musí klesnúť aj cena, aby si elektroautá nemohli dovoliť len uvedomelí bohatí ľudia, u ktorých to bude otázka prestíže. Mnohí ale diesel nepochovávajú. Pred rokom sa na svete predalo 90 miliónov áut, z toho elektrické netvorili ani percento. V rámci rôznych alternatívnych pohonov by bolo dobré aj to, keby sa automobilky dohodli na nejakom hlavnom, aby nevznikalo 20 rôznych čerpacích staníc každých 10 kilometrov.

Kým mnohí hovoria, že vývoj eko áut rýchlo napreduje, opak si myslia ochrancovia životného prostredia, ktorí protestovali pred príchodom kancelárky na autosalón. "V Európe máme 68 tisíc predčasných úmrtí spôsobených oxidmi dusíka. Napriek veľkým vyhláseniam je tu naozaj málo elektrických áut, ktoré si aj skutočne môžete kúpiť, v porovnaní s naftovými," Benjamin Stephan odborník na dopravu z Greenpeace. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy