Polojasno
10°
Bratislava
René
7.11.2025
Banka, ktorá myslí za vás? Technológie menia bankovníctvo na nepoznanie
Zdielať na

Banka, ktorá myslí za vás? Technológie menia bankovníctvo na nepoznanie

SLOVENSKO / Technologický expert Martin Chripko z Asseco Central Europe v rozhovore poodhaľuje, ako sa mení bankovníctvo pod vplyvom digitálnych technológií a umelej inteligencie. Od internetbankingu sme sa posunuli k mobilným aplikáciám a teraz prichádza éra, kedy banka predvída potreby klienta skôr, ako ich on sám zadefinuje.

Od pobočiek k inteligentnej banke: Ako sa zmenilo bankovníctvo?

"V podstate od roku 2000, kedy väčšina ľudí chodievala do pobočiek, sme sa posunuli do stavu, že začali intenzívne používať internetové bankovníctvo," hovorí Martin Chripko. "Okolo roku 2010 prišli prvé mobilné aplikácie, ktoré obsahovali základné inštrukcie a základné operácie – platba, prijatie platby, sledovanie. Dnes máme celé portfólio produktov s bankou v mobile, nemusíme chodiť na pobočku, aby sme zistili zostatok na hypotekárnom úvere."

Podľa Chripka sa teraz posúvame ďalej: "Banky potrebujú chápať klienta, vedieť, čo potrebuje a v správny čas mu ponúkať správne služby."

Banka ako partner, nie len poskytovateľ služieb

Znamená to, že banka sa bude snažiť človeka pochopiť tak, ako to robil bankár "osobne"? Ako to dosiahne?

"Banky v súčasnosti obsahujú všetky kanály na komunikáciu – pobočka, call centrum, internetové a mobilné bankovníctvo. Všetky tieto informácie má, ale väčšinou musí byť klient ten, ktorý koná," vysvetľuje Chripko. "Budúcnosť spočíva v tom, že banka zmení myslenie a začne byť partnerom, niekým, kto poskytuje službu, nie len komoditu ako je účet. Začne klientovi hovoriť: Blíži sa k prečerpaniu, teraz je potrebné urobiť nejaké kroky. Navrhujeme ti preniesť peniaze zo sporiaceho účtu. Stáva sa spoločníkom a partnerom, ktorý vám pomáha riešiť finančné situácie."

Predvídanie potrieb a hyper-personalizácia

Čo to znamená v praxi? Bude banka vedieť predvídať naše potreby a správať sa ako osobný finančný asistent?

"V prvom rade, banka má históriu – vie, ako sa správame, čo platíme, aké si vytvárame úspory, ako míňame, v akom období. Na základe toho dokáže predikovať situácie," objasňuje Chripko. "Vie predikovať, že teraz budeme mať väčšie výdavky, lebo máme deti a blíži sa zimné obdobie. Na základe toho nás môže upozorňovať a dávať rady. Povie: Máš teraz zvyšné peniaze po tomto mesiaci? Investujem ich do tvojho zvyčajného fondu. Nebude to robiť bez nášho vedomia, ale to, čo by sme zabudli urobiť, ona nám to pripomenie."

Hypotéka šitá na mieru?

"V súčasnosti sa človek pri hypotéke pozerá na úrokové sadzby, poplatky a nejaké atribúty. Ak sa to premení do úlohy služby, banka ponúkne hypotéku s ohľadom na to, aké má človek zamestnanie, aké má zvyklosti, či veľa cestuje, či potrebuje na nejaké obdobie, aby sa hypotéka nesplácala. Čiže sa bude zameriavať na to, že ten produkt bude naozaj šitý na mieru pre klienta – to sú tie hyper-personalizované služby," hovorí Chripko.

Od mýta po parkovanie: Uľahčenie bežného života

"Predstavme si situáciu: Idete vycestovať k moru. Navigácia vyberie najkratšiu cestu a zároveň vám povie, že cesta je spoplatnená. Súhlasíte, aby som tie poplatky za vás zaplatil? A priamo tá aplikácia, spárovaná s autom, môže realizovať platby na základe môjho predbežného súhlasu," hovorí Chripko a dodáva: "Ak parkujem so svojím autom, už to auto má, dokáže komunikovať a vyhodnotiť, že som zaparkoval, tak mi len oznámi: Želáš si, aby som zaplatil parkovné? Keď budem opúšťať, automaticky zastaví platbu."

Obavy a riziká: Je sa čoho báť?

"Je dobré, keď nám technológia slúži a je zlé, keď je to pán," hovorí Chripko. "Riziká sú, ale zabezpečenie technické, ktoré prichádza s novými technológiami, je na vysokej miere. Je to súťaž – hackeri sa snažia byť o krok ďalej ako tí, čo to zabezpečujú."

Chripko vníma väčší problém v sociálnom aspekte: "Väčšina únikov peňazí sa deje na základe sociálneho ataku. Oslovia vás, povedia preveďte peniaze, bude to výborná investícia. Ľudia niekedy tomu podľahnú a sami to iniciujú. Ale aj to môže umelá inteligencia vyhodnotiť ako rizikovú transakciu."

Čo očakávať v budúcnosti?

"Platby sa budú diať s naším vedomím na pozadí. Ak zabudnete zaplatiť účet, budete upozornení," predpovedá Chripko. "Tiež dôležité sú investície – sprístupnenie informácií a pomoc pri rozhodovaní. Naše financie budeme schopní investovať so správnym rozhodnutím."

Podľa Chripka budeme vďaka technológiám rozumnejší, budeme mať viac času na veci, ktoré dávajú väčší zmysel, zníži sa riziko zlých rozhodnutí, lebo tie rozhodnutia budú podložené informáciami.

Čo sa stane s bankovými pobočkami? 

"Ľudia budú hľadať diskusiu s človekom, kde by si prediskutovali informácie, ktoré majú nazbierané," predpovedá Chripko. "Bude to miesto poradenstva, ale nebude to miesto, kde prídete realizovať platobný príkaz."

Paradoxne, budúcnosť bankovníctva sa zdá byť viac o ľuďoch a menej o strojoch, ktoré bežný človek nerozumie. "Určitá miera komunikácie a ľudskosti bude vždy zachovaná a prinesie väčšiu ľudskosť pochopením životných situácií toho človeka," dodáva Chripko.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy