Daň z cukru zmenila návyky Slovákov: Menej sladeného v pohári, viac v peňaženke
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Daň z cukru zmenila návyky Slovákov: Menej sladeného v pohári, viac v peňaženke
BRATISLAVA / Priemerná cena litra obľúbených sladených nápojov vzrástla hneď po zavedení dane o 24 % oproti decembru 2024. V júni už bola vyššia o celých 46 %.
Sladké zdraželo, spotreba klesla
Zdá sa, že zámer Ministerstva financií sa napĺňa. Od januára, kedy vstúpila do platnosti daň z cukru, Slováci nakupujú menej sladených nápojov. Dôvod je zrejmý: výrazný nárast cien. Priemerná cena litra obľúbených sladených nápojov vzrástla hneď po zavedení dane o 24 % oproti decembru 2024. V júni už bola vyššia o celých 46 %. Toto zdražovanie sa prejavilo aj na spotrebe, ktorá v prípade tradičných sladených nápojov klesla od začiatku roka o 12 %.
Sirupov menej, energetických nápojov viac?
Najvýraznejší pokles zaznamenali sirupy, ktorých spotreba klesla až o 15 %. "Najviac poklesli tie nápoje, ktoré mali veľký objem a mali nižšiu cenu," potvrdzuje Lucia Morvai z Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd. "Sirupy, ľadové čaje, tam je pokles okolo 15-tich percent." Prekvapivo, spotreba energetických nápojov stúpla o 7 %.
Dvojlitrovka za dve eurá - nová realita?
Mnohé dvojlitrové fľaše sladených nápojov prekročili hranicu dvoch eur už v prvých mesiacoch roka a zdražovanie pokračovalo aj v ďalších týždňoch. "Keď sa pozeráme na sirupy a sladené nealkoholické nápoje, tak tam vidíme zdražovanie od 51 až po 77 percent medzi decembrom a augustom tohto roka. Balenie vybraného 1,5 litrového ľadového čaju zdraželo o 56 centov," upozorňuje Filip Kužma z Inštitútu moderného spotrebiteľa.
Lacnejšiu alternatívu nájdeme väčšinou len v rámci akciových ponúk.
Pokles nákupu sladených nápojov
tv
Menšie balenia a iné zvyky
Vyššie ceny prinútili spotrebiteľov hľadať alternatívy. "Vidíme presun spotrebiteľov do menších balení, menej častých nákupov," vysvetľuje Lucia Morvai. Zákazníci sa prispôsobujú novým podmienkam a hľadajú spôsoby, ako uspokojiť svoju chuť na sladké s ohľadom na rodinný rozpočet.
Slabá sezóna a zatvorené prevádzky
Okrem cien ovplyvňuje spotrebu aj ďalší faktor: slabá letná sezóna. "Výrazne ovplyvňuje aj slabá letná sezóna, my to vidíme, počasie nie je ok," dodáva Morvai. Zatvorené kúpaliská a bufety taktiež prispeli k poklesu predaja sladených nápojov.
Ministerstvo spokojné, výrobcovia skeptickí
Ministerstvo financií vyjadrilo spokojnosť s dosiahnutým poklesom spotreby, čo bolo jedným z cieľov zavedenia dane. Očakáva, že daň z cukru prinesie do štátnej kasy 89 miliónov eur. Výrobcovia nealkoholických nápojov však také optimistické vyhliadky nemajú. "Sladené nápoje stoja na skladoch, čo bude mať vplyv na výnos v ďalších mesiacoch," uzavrela Morvai. Budúcnosť ukáže, či sa odhady rezortu financií naplnia a ako sa výrobcovia s novou situáciou vyrovnajú.
O sladených nápojoch sme vás informovali už v máji: