Polojasno
15°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Ako sa nenechať oklamať a neprísť tak o peniaze i dovolenku
Zdielať na

Ako sa nenechať oklamať a neprísť tak o peniaze i dovolenku

BRATISLAVA / Zaplatili za dovolenku, ale namiesto pobytu pri mori za zvýhodnené ceny zostali doma a bez peňazí. Ide pravdepodobne o podvod istej českej firmy, ktorá oklamala viacero klientov. Ako sa nenechať zmanipulovať, sa dozviete v nasledujúcej reportáži.

Slováci i českí občania evidujú prípad firmy, ktorá na internete poskytovala cestovateľské zážitky. Redaktorka TV JOJ Nicol Richterová sa rozhodla pátrať, čo je to za firmu, keďže sa na trhu objavila až počas minulej jesene.

"To vyzerá na nejaký internetový portál, kontaktovali sme v tomto smere aj našu partnerskú asociáciu v Českej republike, doteraz sme nedostali ešte vyrozumenie. Myslím si, že s najväčšou pravdepodobnosťou nebude ani členom českej asociácie," vyjadril sa Roman Berkes, riaditeľ SACKA. "Určite je podozrivé, pokiaľ si zabezpečíte výpis z obchodného registra tejto spoločnosti, že základné imanie bolo vo výške 2 českých korún, to znamená zhruba 8 eurocentov. S takýmto základným imaním sa asi podnikať v cestovnom ruchu nedá," vyjadril sa Jozef Dvorský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod. 

Ako sa nedať oklamať 

Zákon navyše hovorí, že každá cestovná kancelária je povinná byť poistená voči insolventnosti. Na to, aby ste sa vyhli podvodu, treba okrem preverenia histórie cestovnej agentúry alebo kancelárie mať na pamäti i ďalšie odporúčania.

"Či odpovedá na naše otázky profesionálne, či majú dostatočné vedomosti o ponúkaných službách," radí Berkes. Firma síce poslala podklady pre dovolenkárov, ale vyčítať sa z nej dalo len zopár informácií. "Z toho dokumentu pokyny pred odletom nebolo zrejmé, kto stojí za tou CK a s akou CK uzatvára zákazník zmluvu," vysvetľuje Dvorský. 

Ďalším varovným signálom bol i fakt, že česká firma neposkytovala úhradu platby v hotovosti. "Je veľmi neštandardné, ak by cestovná kancelária nútila zákazníkov platiť iba prevodom na účet," vraví Dvorský. Oporným bodom pri výbere správnej cestovky je napríklad existencia kamenných pobočiek. "Zo zákona medzi povinné údaje patrí aj tel. číslo a e-mailová adresa, ktorú musia cestovná kancelária uvádzať, takže je potrebné zavolať, skúsiť, či pracuje tá kamenná pobočka štandardne," poznamenal Dvorský. 

Vyjadrenie podozrivej cestovky

Spomínaná česká cestovná kancelária Travelsnack s klientmi nekomunikuje. V utorok večer ale na svojej stránke zverejnila stanovisko: "Vážená verejnosť, dňa 29. júna 2019 Fio banka neoprávnene zablokovala náš účet a obmedzuje vyplatenie peňažných prostriedkov. Dlhodobá blokácia účtu zo strany FIO Banky viedla k tomu, že boli prerušené obchodné vzťahy so zahraničnými agentúrami a leteckými spoločnosťami. Za vzniknutú situáciu sa ospravedlňujeme!"

"S ohľadom na bankové tajomstvo nemôžeme zdeľovať dôverné informácie o účtoch našich klientov. Každopádne platí, že bez zákonného dôvodu nemôžeme blokovať účty našich klientov," reagovala aj banka Fio bank a.s. 

Cenné rady a skúsenosti možno získať od ľudí, ktorý už s dotyčnou firmou mali skúsenosti. "Od tejto cestovnej kancelárie by som dala ruky preč. Ich stránky sú celkovo veľmi pochybné. Recenzie sú nedohľadateľné" alebo "Podvod! Firma už je prepísaná po niekoľkých výzvach o vrátenie vyplateného zájazdu, majú niekoľko bankových účtov! Trestné oznámenie sme už podali."

Klienti, ktorí sa cítia byť oklamaní môžu v tomto prípade kontaktovať Českú obchodnú inšpekciu alebo sa klasicky obrátiť na políciu. "Naozaj je najlepšie, keď všetci, ktorí sú poškodení sa prihlásia, budú si uplatňovať tú škodu, pretože potom aj je možné zistiť celkový rozsah škody, ktorá tým trestným činom nastala," radí odborníčka na trestné právo Lucia Kurilovská. 

Pozrite si súvisiacu reportáž: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy