Skoro jasno
14°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Viete ako predbiehať dlhú kolónu? Stále platí, pomaly ďalej zájdeš
Zdielať na

Viete ako predbiehať dlhú kolónu? Stále platí, pomaly ďalej zájdeš

BRATISLAVA / Na cestách sa počas týchto dní bude pohybovať viac vodičov, ktorí nemusia mať vždy skúseností s predchádzaním kolón. Ako sa zachovať, keď je pred vami kolóna, ktorá môže mať aj stovky metrov?

Vojenská kolóna či nadrozmerný náklad na ceste vedia poriadne preskúšať nervy a schopnosti vodičov. Najbližšia takáto skúška bude na Slovensku prebiehať budúci týždeň v období od 24. do 30. júna. Pôjde o cestný presun nadrozmerného nákladu ozbrojených síl na trase Martin - Lešť - Sereď, ako aj cestné presuny na trasách Hlohovec - Kamenica nad Cirochou a Rožňava – Trenčín. "Celkovo by malo ísť o 44 cestných presunov zahraničných vojsk, pôjde konkrétne o českých, amerických, poľských a chorvátskych vojakov. Informácie o presunoch zahraničných vojsk zverejňujeme na webovej stránke takisto ich zasielame do médii, a to v rozsahu tak, aby nebola ohrozená ich bezpečnosť," povedala Danka Capáková, hovorkyňa ministerstva obrany. 

Vojenské konvoje či kolóny s nadrozmerným nákladom alebo peletón, sa niekedy tiahnu aj kilometer do dĺžky. Keď sa dostanete za takýto spomaľovač, treba sa mať na pozore. "V prvom rade si treba zistiť, či je kolóna s právom prednostnej jazdy, čiže polícia na začiatku, na konci ide s majákom a do takejto kolóny sa vodič nesmie zaraďovať, ani ju nesmie predbiehať," povedal dopravný analytik Jozef Drahovský. 

"V prípade ak sa vodič dostane za vozidlá idúce v kolóne, nesmie pri jej predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa zaraďuje. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla, osobitne od cyklistu a chodca," povedala policajná hovorkyňa Denisa Baloghová. 

"Vojenské kolóny sú spravidla sprevádzané autami vojenskej polície, ktoré používajú modré majáky. V zásade platí, že vodiči sa nemôžu do tejto kolóny zaraďovať, sú povinní umožňovať vozidlám hladký a plynulý prejazd," uviedla Capáková. Ak by ste sa pokúsili predbiehať kolónu s právom prednostnej jazdy, určite by ste bez pokuty ďalej nepokračovali. Prioritou je bezpečnosť na ceste.

Ak by ste sa chceli zaradiť do kolóny, je to, ako keby ste sa snažili vtlačiť napríklad medzi dve hasičské autá, ktoré uháňajú na zásah. Plus tieto niekoľkotonové kolosy sa oveľa ťažšie ovládajú, ako bežné vozidlá a majú až dvojnásobnú brzdnú dráhu. "Predbiehať kolóny, pokiaľ sa nejedná o súbežnú jazdu je veľmi problematické. Kolónu s právom prednostnej jazdy nemôžeme v takomto prípade vôbec predbiehať, iné kolóny môžeme predbiehať, ale musíme dbať na to, aby sme sa vždy mali včas kam zaradiť. Navyše ten kto organizuje túto kolónu, spravidla sedí v doprovodných vozidlách a vždy, keď je vhodné miesto kolónu odstaví, aby vozidlá za ňou pustil dopredu," povedal Drahovský. 

"Samozrejme aj vodič motorového vozidla idúci v kolóne je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť," uviedla Baloghová. Väčšina takýchto špeciálnych presunov je naplánovaných na čas, keď je premávka na danom úseku najmenšia.

Zodpovední vždy rátajú aj s vami, bežnými vodičmi a určite vám dajú možnosť predbehnúť kolónu. Preto sa na ceste vždy treba riadiť pravidlom, pomaly ďalej zájdeš.

Vodiči, mali by ste vedieť aj to, ako jazdiť na mokrej vozovke. Dážď zmiešaný s prachom totiž na ceste môže vytvoriť klzkú hmotu.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy