Jasno
13°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Elektronické daňové priznanie malo živnostníkom uľahčiť život, objavili sa už ale aj problémy
Zdielať na

Elektronické daňové priznanie malo živnostníkom uľahčiť život, objavili sa už ale aj problémy

BRATISLAVA / Elektronické podanie daňových priznaní by malo živnostníkom uľahčiť život, no zatiaľ im robí iba starosti. Či staršie alebo mladšie ročníky pri elektronickej komunikácii s finančnou správou sa natrápia rovnako. Aj podľa niektorých IT pracovníkov to chce vyššie informatické vedomosti. Aj preto by si to podnikatelia nemali nechávať na poslednú chvíľu.

Naši kolegovia kameramani sú živnostníci. Na komunikáciu s daňovým úradom si vybrali jednu z troch možností, a to občiansky preukaz s elektronickým čipom. Prvotné kroky zvládli, no komplikácie prišli, keď už jeden chcel podať daňové priznanie a druhý žiadosť o jeho odklad. "Pri certifikáte nastala chyba. Momentálne sa vlastne neviem dostať ďalej. To je šiesty deň," povedal živnostník Michal. 

Rady hľadali na finančnej správe - u daňovákov, ale aj v Klientskom centre. "Skúšal som to asi tri dni na troch rôznych počítačoch a jediný počítač je notebook, na ktorom mi to išlo," povedal živnostník Pavol. Úplne ľahké to nie je na prvýkrát ani pre skúsenejších IT-čkárov. "Najväčší problém nastáva, keď sa snažíte rozbehnúť tento systém na nainštalovanej predchádzajúcej verzii. Myslím si, že bežného používateľa celkom ťažký oriešok," uviedol Gabriel Lachman zo Slovensko Digital. 

TV JOJ sa preto vybrala za IT odborníkom z Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby. Tá slúži ako technická podpora pri elektronickej komunikácii s úradmi. "V prípade ak sa stretnete s chybou pri podpisovaní elektronického podania v nejakom prehliadači, jednoduchá možnosť je skúsiť iný prehliadač a vo väčšine prípadov sa problém vyrieši," uviedol supervízor kontaktného centra NASES Ján Goffa.

Často totiž problém nie je v systéme, ale v samotnom počítači. "Medzi také časté chyby patria nenainštalovaná aplikácia na podpisovanie, jej neaktuálna verzia alebo rôzne chybové hlášky, ktoré sa riešia individuálne," povedala PR manažérka NASES Veronika Stojáková.

Vyškolení pracovníci sú na infolinke k dispozícii v pracovné dni a vedia cez telefón navigovať podnikateľov, aby to zvládli. "Pre tých užívateľov, ktorí ešte nevyužívali portál finančnej správy predtým, môže byť to prvé podanie komplikovanejšie. Samozrejme, to je všetko o návyku. To znamená, že tie osoby, ktoré s nami pravidelne elektronicky komunikujú už žiadne také problémy nemajú," uviedla hovorkyňa Finančnej správy SR Ivana Skokanová. 

Pozrite si archívnu reportáž.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy