Polojasno
11°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Podnikatelia, pozor na neoficiálne registre. Listom vyzývajú zaplatiť nemalé sumy
Zdielať na

Podnikatelia, pozor na neoficiálne registre. Listom vyzývajú zaplatiť nemalé sumy

BRATISLAVA / Možno ste aj vy dostali list, v ktorom vás neznáma firma nabádala na zápis do obchodného alebo živnostenského registra. Tie ale nie sú oficiálne. Zápis teda nie je povinný, naopak je úplne zbytočný. Odborníci preto odporúčajú zahodiť list do koša.

Ak ste sa stali podnikateľom alebo si dávate do živnostenského, prípadne do obchodného registra zapísať zmeny, dávajte si pozor. Je možné, že vám príde list, v ktorom vás istá firma vyzýva, aby ste sa jej prostredníctvom zapísali do falošného registra. Samozrejme, nebude to zadarmo. "Chceme ale upozorniť na to, že takáto činnosť je čisto dobrovoľná, teda nemusíte zaplatiť takúto sumu alebo všeobecne nič, čo vám príde poštou," uviedol hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.

Kľúčový je práve názov registrov, ktorý je podobný tým oficiálnym. To môže prevažne u začínajúcich podnikateľov vyvolať dojem, že je registrácia nutná. Za zápis si žiadajú vysoké poplatky. K listu je väčšinou priložený poukaz na platbu. Ministerstvo na tieto praktiky upozorňuje aj prostredníctvom tabúľ na okresných úradoch. "V podstate jediným naozaj povinným zápisom je živnostenský alebo obchodný register. V tomto prípade ide o nepovinný register, respektíve nie je to ani register, je to len nejaký zoznam, pravdepodobne neúplný a nespoľahlivý zoznam niektorých subjektov, ktorí naleteli týmto podvodným firmám," povedal advokát a partner UFGB Ján Falath. 

Spoločnosti, ktoré poskytujú služby neoficiálnych registrov vykonávajú činnosť, ktorá sama o sebe nie je zakázaná. Podľa odborníkov je problematický spôsob, akým svojich potencionálnych zákazníkov oslovujú. "To znamená, že šíria listy, ktoré môžeme klasifikovať ako reklamu, ktorá z môjho pohľadu je zakázaná, nakoľko je netransparentná, je zavádzajúca, uvádza do omylu, prípadne využíva niečí omyl v tom smere, že ten adresát tej reklamy vychádza z predpokladu, že sa dáva zapísať do oficiálneho registra," dodal Falath. 

Jedinou cestou ako konfrontovať tieto firmy je podľa odborníkov, obrátiť sa na obchodnú inšpekciu alebo radu pre reklamu, aby prešetrili či táto reklama postupuje podľa zákona. Prípadne osloviť súd s návrhom na nariadenie neodkladného opatrenia. "Cieľom takého neodkladného nariadenia by malo byť zabránenie, znemožnenie šírenia ďalšej reklamy," uviedol Falath. 

Pozrite si archívnu reportáž.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy