Zatiahnuté
10°
Bratislava
Vojtech
23.4.2024
Školy riešia vážny problém. Žiakov nemá kto po prázdninách učiť
Zdielať na

Školy riešia vážny problém. Žiakov nemá kto po prázdninách učiť

BRATISLAVA / Do začiatku školského roka ostáva už len 11 dní. To je ešte dosť času na letné radovánky,no riaditelia v školách majú problém. Na Slovensku totiž bojujeme s akútnym nedostatkom učiteľov. A situácia sa z mesiaca na mesiac zhoršuje.

V školách po celom Slovensku bojujú riaditelia s jedným jediným problémom. Nedostatok učiteľov, ich stav sa zhoršuje z roka na rok. "Počet ponúk, ktoré školy pridali tesne pred začiatkom školského roka vzrástol približne o 25 %. V súčasnosti, vlastne v auguste školy pridali 215 pracovných pozícií učiteľov. Z toho najväčší problém majú školy na prvom stupni a na druhom stupni základnej školy," uviedol portál Edujob.sk. 

Televízia JOJ oslovila niekoľko základných škôl, pričom viaceré potvrdili, že sezóna zháňania učiteľov je od mája do konca augusta, no stále chýbajú ľudia ochotní učiť. A nie len to. Náročné je nájsť takých, ktorí by mohli okamžite nastúpiť na výučbu špecializovaných predmetov.  "Aj naša škola zaznamenala problém s učiteľom anglického jazyka, nakoniec sme zohnali, aj keď ten výber, musím povedať, že v posledných rokoch stále klesá. Naozaj, v Bratislavskom kraji tá fluktuácia učiteľov neklesá. To sa nedá absolútne povedať. By som povedala, že dokonca rastie," povedala Zuzana Salíniová, riaditeľka ZŠ a MŠ Jeséniova 54, Bratislava. 

Riaditeľka jednej z Bratislavských škôl potvrdila, že je to problém najmä u mužov. Ak si nájdu prácu mimo školy, tak väčšinou odchádzajú. Číslo voľných pracovných miest na pozícii učiteľa sa blíži k číslu 600. A to iba pár dní pred začiatkom školského roka. Ak je totiž niekto zbehlý v informatike, hoci aj v pedagogickom smere, tak sa radšej zamestná v IT firme, ako by mal prijať učiteľský plat. Problém však nie je len nájsť učiteľa na informatiku. Ale aj matematikárov, fyzikárov, či angličtinárov.

"Tento istý problém máme s jazykármi, pretože má svoju aprobáciu, certifikáciu C1, nepôjde učiť. Pôjde do nejakej firmy, kde bude prekladať. Urobí si súdnu pečiatku a bude tlmočiť. Toto je ten najväčší problém," povedala Soňa Hanzlovičová, poradkyňa pre školstvo a ministerstvo vnútra. "Situácia je stále rovnaká. Deti pribúdajú, prechádzajú zo škôlky do školy, treba učiť a situácia sa mení z roka na rok, lebo stále nám nechcú ísť ľudia, ktorí skončia fakulty, učiť do klasického procesu," pokračovala.

Lubyová: Hľadanie nie je v mojej kompetencii 

"Treba to vnímať v kontexte celkového počtu učiteľov, ktorých máme 90 tisíc, to znamená, že  600 učiteľov je niečo menej ako pol percenta. Čiže nie je to dramatický nedostatok. Skôr to súvisí s tým, ako sa menia ľudia aj na bežnom trhu práce," poznamenala k téme ministerka Martina Lubyová. 

 Podľa nedávnych prieskumov dokonca tí, čo skončia pedagogický smer na vysokej škole, majú v rebríčku želaných zamestnaní učiteľstvo až ďaleko na konci. Ministerka však podotkla, že hľadanie učiteľov nie je v kompetencii jej rezortu. Školy sú tak v procese riešenia tejto otázky osamotené. "Vždy to je o

schopnosti manažéra školy. Lebo dnes nie je riaditeľ školy ten, ktorý sa posadí a povie, všetko urobte zástupcovia. Musí byť manažér, ktorý má pedagogické znalosti a vedieť sa vcítiť do toho, ako tá škola funguje. Musí to byť človek, ktorý je akčný,"  dodala Hanzlovičová. 

Ministerstvo školstva vyhradilo niekoľko miliónov a spustilo päť výziev, pozrite sa aké:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy