Zatiahnuté, dažďové prehánky
Bratislava
Juraj
24.4.2024
Kamióny opustia diaľnice, prepravu tovaru nahradia lode a vlaky
Zdielať na

Kamióny opustia diaľnice, prepravu tovaru nahradia lode a vlaky

ŠTRASBURG / Ročne pribudne na cestách približne 10 percent nových kamiónov. Ak by tento trend pokračoval, osobné autá sa na diaľnicu o pár rokov vôbec nezmestia. Európsky parlament chce preto posielať kamiónovú dopravu na železnice a na vodu. Tie dopravné spoločnosti, ktoré dobrovoľne opustia cestnú sieť, dostanú napríklad na začiatok rôzne daňové a odvodové úľavy.

Europoslanci sa zhodli, že kamióny v takom počte, v akom sa teraz presúvajú pod diaľniciach, tam nemajú čo robiť. Ekologickejšou a čistejšou alternatívou je napríklad doprava po železnici. Lídri sa tiež zhodli, že cesty sú čoraz viac preťažené. 

"Máme naozaj veľmi preťažené cesty a chceme posunúť dopravu viac na železnicu a viac na vodu," potvrdil europoslanec Ivan Štefanec.

Z cesty na vodu a koľajnice

Európska komisia sa pôvodne zaviazala, aby sa do roku 2030 minimálne 30 percent nákladu presunulo na lodné a železničné siete. Kamiónová doprava ale vzrástla natoľko, že s jej presúvaním sa musí začať skôr. "Aby sa členské štáty mohli pripraviť na prechod z cestnej dopravy na železničnú a lodnú dopravu," vysvetľuje europoslankyňa Monika Smolková. 

V pláne je vybudovanie nových prekladísk v prístavoch a pri železničných staniciach, ktoré majú zaplatiť eurofondy. Hoci sa môže zdať, že rok 2030 je ešte ďaleko, podľa europoslancov treba začať čím skôr, pretože neskôr môžeme mať problémy.

"Diaľničné prepojenia sú prepchaté kamiónmi natoľko, že osobná doprava sa dostáva do úzadia," dodáva europoslanec Miroslav Mikolášik. "Čo, samozrejme, vplýva na to, že sa spomaľuje doprava, ale tiež na znečistenie životného prostredia," informuje Jana Žitňanská.

Nové pracovné miesta

Vytvoriť a lepšie prepojiť sa majú takzvané transeurópske siete. Ide o tridsať kľúčových a najfrekventovanejších trás v Európe. Jedna z nich - vysokorýchlostné prepojenie - sa týka aj Bratislavy. Cez Viedeň, Štrasburg a Paríž by mala byť prepojená s nemeckou a francúzskou sieťou. "Pomôže vytvoriť milión pracovných miest v Európskej únii. Čiže keď poprepájame Európsku úniu s transeurópskymi sieťami, vytvoria sa pracovné miesta," približuje europoslanec Vladimír Maňka. 

Európska únia navyše tých, ktorí sa presunú z ciest, plánuje podporiť. Diaľničné spoločnosti, ktoré dobrovoľne opustia cesty čakajú rôzne úľavy.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy