Zneužívanie vrátenia tovaru: Slováci vracajú oblečenie po nosení, tvrdia predajcovia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Spodná bielizeň, ktorú už mal niekto na sebe, topánky či oblečenie s očividnými známkami nosenia, niektorí zákazníci si z možnosti vrátenia tovaru urobili nástroj ako ušetriť. Falošné reklamácie a využívanie lehoty na vrátenie čoraz viac trápi slovenských obchodníkov, upozorňujú, že nie sú požičovne, ale obchody.
Vrátené oblečenie s poškodením
Predstavte si, že ste si z internetu objednali oblečenie, no v skutočnosti neprišlo nové, ale použité.
Na internete si objednávajú drahé značkové oblečenie alebo outfit na špeciálnu príležitosť.
Oblečú si ho raz, dvakrát alebo ponosia týždeň, potom ho vrátia predajcovi s tým, že im nesedí. Pritom je s viditeľnými známkami použitia. Obchodníci tvrdia, že mnohí zákazníci zneužívajú pravidlá a lehoty na vrátenie tovaru.
Produkty sa vracajú do obehu
Takéto produkty sú nie vždy vyradené, a tak sa dostávajú naspäť do obehu.
"Slovenský spotrebiteľ sa snaží byť veľmi vynaliezavý. Dámy, prídu po nejakých dvoch, troch týždňoch úplne obnosené tovarom, naozaj zničený a domáhajú sa vrátenia peňazí. Tie dôvody sú rôzne, často až bizarné, že proste dáma nosí mesiac podprsenku. Fakt, že je tá podprsenka zničená, ona príde s tým, že ale ona mi nesedí, " opisuje majiteľ firmy s oblečením Marian Tar.
Odstúpenie od zmluvy
Advokát Milan Vicen upozorňuje, že v kamennej predajni zákazník nárok na odstúpenie od zmluvy nemá. V prípade, ak kúpite tovar cez internet, máte 14 dní na jeho vrátenie.
"Keď si niekto kúpi tovar, nemá možnosť si ho vyskúšať, otestovať v kamennej predajni a kúpi si ho cez internet, tak v tom prípade mu zákon dáva tú možnosť na odstúpenie od zmluvy. Tá lehota 14 dní je dostatočná na to, aby si to vyskúšal a keď sa rozhodne, že sa mu to nepáči, tak to môže vrátiť bez uvedenia dôvodu, " vysvetľuje advokát Milan Ficek.
"Objednávky cez internet stále stúpajú. Od minulého roka sa jedná o medziročný nárast v obratoch o 25%, čo je ale veľmi dôležitý údaj je to, že stúpla priemerná hodnota objednávky o približne 7% na 93 eur, " vyjadruje sa výkonná riaditeľka Shoptet Slovensko Mária Auxtová.
Dôvody vrátenia
Nastávajú však prípady, keď zákazník zakúpený produkt vráti pre napríklad nevyhovujúcu veľkosť, no v skutočnosti ho vracia opotrebovaný.
"V takom prípade má samozrejme internetový obchod nárok uplatniť si úhradu nákladov na uvedenie tovaru do pôvodného stavu, prípadne jeho opravu. Oveľa lepšie by tento zákon vyzeral, keby napríklad neumožňoval používať tovar nad rámec zákona, aby ho v takom prípade obchodník nemusel samozrejme vziať späť, " hovorí generálny riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský.
"Na základe dát zo štúdií a prieskumov je percento vrátenia oblečenia nakupované online pomerne vysoké a často sa pohybuje na úrovni 20 až 30 %, ak dané oblečenie nesie známky používania, e-shop nemusí takéto vrátenie akceptovať, " dopĺňa Ján Kamenický z Heureka Group.
"Ak sú tam nejaké problémy, tak uvádzajú Slováci najmä čas dodania. Druhý problém bol, že uvádzali tovar v nie kvalite, ktorá bola dodaná. Takže napríklad buď prišiel iný tovar, alebo prišiel poškodený, " pokračuje Mária Auxtová.
Platba na dobierku
Majitelia e-shopov tiež upozorňujú, že toto nie sú ich jediné straty. Platba na dobierku je pre obchodníkov najhoršou voľbou.
"Pre majiteľov e-shopov je to ale veľmi nevýhodné, pretože častokrát samotní zákazníci, ktorí si tovar objednajú, si ho neprevezmú. To znamená, že náklady na balné a poštovné hradí predávajúci, čo znamená, že sa jedná o čistú stratu, " dodáva Mária Auxtová.