Zatiahnuté
Bratislava
Oldrich
3.12.2025
Telové kamery pre rušňovodičov za 400-tisíc: Rezort tvrdí, že zvýši bezpečnosť železníc
Zdielať na

Telové kamery pre rušňovodičov za 400-tisíc: Rezort tvrdí, že zvýši bezpečnosť železníc

BRATISLAVA / Po sérii vážnych železničných nehôd sa ministerstvo dopravy rozhodlo predstaviť rozsiahly Akčný plán zvýšenia bezpečnosti, ktorý v stredu (3.12.) schválila vláda s pripomienkami, v čase publikovania článku však neboli známe ich ďalšie podrobnosti. Popri modernizáciách tratí a nasadzovaní systému ETCS je najviditeľnejšou a zároveň najkontroverznejšou novinkou snaha zaviesť kamery pre rušňovodičov. Materiál, o ktorom rokovali vládni predstavitelia, ukazuje, že rezort počíta s nákupom telových kamier, dokovacích staníc a s ďalšími legislatívnymi zmenami, ktoré budú potrebné na umožnenie monitorovania zamestnancov počas jazdy vlaku.

Ministerstvo tento krok odôvodňuje potrebou vyššej bezpečnosti a presnejšieho dokazovania pri nehodách. V minulom roku došlo k dvom vážnym zrážkam vlakov, ktoré si vyžiadali viac ako 260 zranených. Podľa rezortu majú kamery slúžiť ako „preventívne opatrenie“, pomôcť pri vyšetrovaní a ochrániť aj samotných rušňovodičov.

Rezort dopravy v materiáli priznáva, že návrh je mimoriadne citlivý. Monitorovanie zamestnancov na pracovisku podlieha prísnym pravidlám Zákonníka práce aj GDPR, pretože ide o spracúvanie osobných údajov. Potrebné tak budú pravdepodobne aj ďalšie legislatívne zmeny. Kamerové systémy totiž smú byť používané iba vtedy, ak je to „nevyhnutné“ – a zamestnávateľ musí dokázať, že zásah do súkromia je primeraný a odôvodnený.

Záznam celej jazdy

Navrhovaná verzia opatrenia počíta s dvoma možnosťami. Tou preferovanou sú telové kamery, ktoré bude rušňovodič nosiť na uniforme. Budú zaznamenávať obraz počas celej jazdy vlaku – „kontinuálne“, ako uvádza materiál. Vo vybraných prípadoch majú zachytávať aj zvuk, napríklad komunikáciu s dispečerom.

„Vyznačenie časti záznamu, ktorý má byť uložený, bude povinnosťou rušňovodiča, ktorá bude zakotvená vo vnútroštátnej legislatíve, a to spolu s prislúchajúcou administratívnoprávnou zodpovednosťou rušňovodiča vyvodzovanou zo strany Dopravného úradu. Tieto zariadenia môžu zaznamenávať aj zvukové nahrávky, tzn. napríklad aj rozhovor rušňovodiča s dispečerom,“ vysvetľuje ministerstvo v návrhu.

Druhou možnosťou je inštalovať kamery priamo do stanovišťa rušňovodiča – no tá je podľa ministerstva drahá, technicky komplikovaná a vyžaduje zásahy do vozidiel aj súhlas výrobcov. Preto sa štát prikláňa k prenosným kamerám na tele.

Boja sa odchodov k súkromníkom

Ministerstvo v dokumente otvorene priznáva, že prvá reakcia zástupcov rušňovodičov bola negatívna. „Dňa 17. 11. 2025 sa uskutočnilo prvé rokovanie so zástupcami zamestnávateľov, ktorí združujú prevažnú väčšinu rušňovodičov na Slovensku, o technickom riešení kamier na stanovišti rušňovodiča. Prvotné stanovisko zástupcov zamestnávateľov, doplnené ale aj v rámci verejnosti šírených informácií, je v negatívnom duchu “ priznáva rezort dopravy.

Obávajú sa odchodov zamestnancov k súkromným dopravcom, ktorí takúto povinnosť mať nebudú, a tiež zásahu do súkromia, ktorý ďaleko presahuje štandardnú kontrolu práce. Kamerové nahrávanie celej pracovnej zmeny môže byť podľa nich neprimerané, najmä ak neexistuje jasné pravidlo, ako dlho sa budú záznamy uchovávať a kto k nim bude mať prístup. Materiál pritom upozorňuje, že monitorovanie musí byť opodstatnené, odborne zdôvodnené a môže ho kontrolovať Úrad na ochranu osobných údajov. Ministerstvo samo pripúšťa, že implementácia môže naraziť na výrazný odpor rušňovodičov.

Náklady: 400-tisíc eur, spustenie v roku 2026

Zhrnutie akčných krokov ukazuje, že: rokovania s odbormi majú začať v januári 2026, legislatívny návrh má byť hotový v júni 2026, nákup 400 kamier a dokovacích staníc má prebehnúť do polovice 2026, spustenie sa plánuje od 1. júla 2026. Celkové náklady na monitorovanie rušňovodičov kamerami sú vyčíslené na 400-tisíc eur.

Kým modernizácia tratí, nasadzovanie ETCS či rozšírenie GSM-R sa počíta na roky – v niektorých prípadoch až do roku 2030 –, zavedenie kamier je jedným z mála opatrení, ktoré majú byť spustené rýchlejšie. Štát tvrdí, že hlavným cieľom je bezpečnosť. No odborári upozorňujú, že kamery môžu mať opačný efekt: ak spôsobia odchod rušňovodičov v čase, keď ich je nedostatok, ohroziť môžu práve to, čo majú chrániť – stabilnú a bezpečnú prevádzku vlakov.

Čo chce ministerstvo dopravy zmeniť pre vyššiu bezpečnosť vlakov?

Ministerstvo dopravy predložilo vláde rozsiahly Akčný plán zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy, ktorý je reakciou na dve vážne nehody z októbra a novembra 2025. Tie si vyžiadali celkovo 263 zranených, z toho 13 ťažko, a spôsobili miliónové škody na infraštruktúre aj vozidlách. Vláda už prijala prvý balík opatrení, no nový dokument ich rozpracúva podrobnejšie a určuje konkrétne kroky.

Plán obsahuje osem hlavných oblastí, ktoré majú zásadne znížiť riziko nehôd – od technologických riešení až po lepší dohľad nad rušňovodičmi. Najväčšiu časť dokumentu tvorí plán rozšírenia moderného európskeho zabezpečovacieho systému ETCS, ktorý automaticky kontroluje rýchlosť a jazdu vlaku a dokáže ho zastaviť, ak rušňovodič nereaguje na nebezpečnú situáciu. Čo sa navrhuje: Modernizovať desiatky traťových úsekov, najmä na hlavných koridoroch Bratislava – Žilina – Čadca a Košice – Žilina. Rezort dopravy chce tiež doplniť systém GSM-R, čo je bezpečnostná rádiová komunikácia pre vlaky. Bez nej nemožno prevádzkovať ETCS.

Ďalším návrhom je dovybaviť stovky starších rušňov a jednotiek ETCS, aby sa mohli pohybovať po modernizovaných tratiach. Investície sa rátajú v stovkách miliónov eur len pri infraštruktúre. V rámci kontrolných opatrení sa navrhuje tiež rozšíriť informačný systém ŽSR tak, aby vedel sledovať pracovný čas rušňovodičov v reálnom čase, vytvoriť presný harmonogram krokov a kompetencií. Cieľom je obmedziť prepracovanosť a riziko zlyhania ľudského faktora. 

Ministerstvo navrhuje aj nákup mobilných trenažérov, zaviesť nové formy výcviku v realistických podmienkach, posilniť pravidelné preškolenia. Tým sa má zvýšiť pripravenosť rušňovodičov na krízové situácie. Pri liberalizácii železničnej dopravy (keď o linky súťažia dopravcovia) sa majú nastaviť prísnejšie technické podmienky: povinné vybavenie vlakov ETCS a GSM-R už pri vstupe do súťaže. Má sa tak zabrániť vstupu dopravcov so starými technológiami, ktoré by znižovali bezpečnosť.

Antikolízny informačný ekosystém je o nové technické riešenie na vybraných tratiach, ktoré má: sledovať pohyb vlakov, poskytovať dopravcom a rušňovodičom doplňujúce bezpečnostné informácie, predchádzať kolíziám. Najskôr vznikne technická štúdia, potom harmonogram implementácie. Ministerstvo chce zlúčiť aj existujúce vyšetrovacie orgány pre dopravné nehody do jedného špecializovaného útvaru. Ten má zabezpečiť jednotný postup pri vyšetrovaní a rýchlejšie odporúčania na zlepšenie.  posledné vážne nehody.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy