Zatiahnuté
10°
Bratislava
Bohumír
8.11.2025
Slovenský export áut výrazne klesol, hoci výroba prekročila milión
Zdielať na

Slovenský export áut výrazne klesol, hoci výroba prekročila milión

BRATISLAVA / Slovensko vyrobilo vlani opäť viac ako milión áut. Ale vyrobilo ich a vyviezlo ich menej ako v roku 2023. Nelichotivé čísla priniesol štatistický úrad po zrátaní všetkých údajov. Minulý rok pritom ešte neplatili Trumpove clá. Ešte horšie tak môže skončiť tento a rok budúci. Slovensko totiž musí bojovať aj s konsolidáciou, nie len medzinárodnými problémami. V tom to majú naši výrobcovia horšie ako susedia.

Európa zaostáva v elektromobilite

Mníchovský autosalón ovládli Číňania. Veľa, veľa čínskych áut je tu, ktoré som nikdy nevidel. "Najviac na mňa zapôsobila inovácia," povedal návštevník autosalónu. Kým sa bežní návštevníci nadchýnali nad inováciami, nemecký kancelár už menej. "Dovoľte mi to povedať ešte jasnejšie. Chceme formovať, a nie zaostávať," uviedol nemecký kancelár Friedrich Merz.

Čo sa týka elektromobility, Európa už zaostáva, a nie že by formovala. Problémom sú aj colné hry Donalda Trumpa. Od týchto veľkých svetových dianí závisí aj malé Slovensko. Štatistický úrad spočítal, ako dopadol zahraničný obchod v roku 2024, teda ešte rok bez ciel. "Dosiahol pozitívnu hodnotu. Bolo to 2,7 miliardy plus, ale stále platí, že to bola oveľa nižšia hodnota ako v roku 2023, a to takmer o 2 miliardy eur," informovala hovorkyňa Štatistického úradu SR Jana Morháčová.

Pokles vývozu áut

Zlou správou je, že vývoz našich áut poklesol o štyri percentá, čo predstavuje mínusovú hodnotu miliardu dvesto miliónov eur. Napriek tomu sme dosiahli našu magickú hranicu a vyviezli sme vyše milióna áut. "Ďalších niekoľko miliárd sú súčiastky, ktoré súvisia s výrobou áut," dodala Morháčová.

Naše automobilky okrem geopolitiky, na rozdiel od okolitých štátov, bojujú s konsolidáciou a od budúceho roka ešte len budú s jej treťou novou vlnou. Zároveň bojujú aj s chronickými problémami Slovenska. "Naša pomoc by bola menej byrokracie. Samozrejme, v tej ľudskej stránke zamestnanosti," reagovala generálna riaditeľka Stellantis Slovakia Monika Poussard.

"Automobilovému priemyslu na Slovensku by výrazne pomohla stabilizácia a väčšia predvídateľnosť podnikateľského prostredia," uzavrel hovorca Kia Motors Slovakia Tomáš Potoček. Pod vplyvom tohto negatívneho mixu by postupne naše automobilky mohlo opúšťať stále menej kamiónov naložených autami a, naopak, stále viac zamestnancov. A to je na tom to najnebezpečnejšie.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy