Legendárny Alžbetin most do Maďarska končí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Slovensko a Maďarsko chcú spoločne postaviť nový cestný most cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom s využitím zdrojov Európskej únie. Súčasný Alžbetin most z konca 19. storočia, ktorý spája obe mestá, už nevyhovuje pre ťažkú nákladnú dopravu a očakáva sa jej nárast.
Obidve krajiny ešte v závere minulého roka pripravili návrh medzivládnej dohody o stavbe mosta ponad Dunaj v dĺžke takmer 623 metrov. Vláda mala v stredu o návrhu dohody rokovať, ale pre nevyjasnené financovanie a možné iné trasovanie mosta ho vypustila z programu.
Problém? Chýbajú peniaze
Minister dopravy Ján Počiatek, ktorý návrh dohody s Maďarskom predkladal, povedal, že predložená alternatíva nie je jediná možná a dá sa ešte hovoriť o inom trasovaní mosta. "Nie je vyriešené financovanie stavby, takže toto je ďalšia vec, o ktorej chceme ešte predtým, než k tomu pristúpime, diskutovať. Nie je tam jasné pomenované, odkiaľ to bude financované," uviedol po zasadnutí vlády.
V štátnom rozpočte podľa ministra na stavbu mosta určite nie sú peniaze. "Jediná šanca je, že to bude financované z eurofondov, ale momentálne to nie je identifikované ako konkrétny projekt v rámci zásobníka projektov. Toto treba premyslieť, či to pôjde z tohto programového obdobia alebo budúceho a vôbec konkrétne z ktorého operačného programu. Toto vôbec doriešené nebolo zatiaľ, takže sme nerokovali o tom," dodal Počiatek.
Odhadovaná suma priamych nákladov pre slovenskú stranu presahuje 30 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Navyše, podľa ministra je otázne, aké vedľajšie náklady môže vyvolať zvolený variant stavby mosta. "Preto chceme ešte premyslieť, či neexistuje lacnejší alebo výhodnejší scenár, ako most postaviť. V každom prípade platí, že sa hlásime k tomu, že most tam má byť a bude tam jedného dňa, ale musíme ešte technické veci doriešiť," povedal Počiatek. Potrebné tak bude obnoviť rokovania s Maďarskom o tejto téme.
Podľa informácií k návrhu dohody predpokladané celkové náklady slovenskej strany na stavbu mosta cez Dunaj a nadväzujúcej komunikácie sú 37,47 mil. eur s DPH. Z toho náklady SR na polovicu mosta dosahujú 32,38 mil. eur a na príjazdovú cestu v dĺžke 646 metrov 5,1 mil. eur.
Koniec kamiónov cez mesto
Rezort dopravy verí, že dohoda s Maďarskom bude podpísaná v najbližšom čase, po zodpovedaní nevyjasnených otázok a po odsúhlasení vládou. Po vybudovaní nového mosta má byť úplne vylúčený tranzit nákladnej dopravy cez Alžbetin most a Komárno.
Slovensko a Maďarsko majú postaviť most spoločne a verejné obstarávanie v mene oboch krajín má vypísať maďarská strana podľa vlastných predpisov obstarávania. Náklady na stavbu mosta majú oba štáty znášať v rovnakom pomere. Most bude ich spoločným majetkom a príjazdové komunikácie k mostu postavia z vlastných zdrojov, pričom obstarávanie vyhlásia samostatne podľa svojich vnútroštátnych pravidiel.
Zmiešaná pracovná skupina v súčasnosti pripravuje žiadosť o finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja na aktualizáciu projektovej dokumentácie pre výstavbu mosta v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarska a Slovenska na obdobie 2007 až 2013.
Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.
wikipedia