Jasno
Bratislava
Valér
18.4.2024
Volkswagen môže viac poškodiť nemeckú ekonomiku ako grécka kríza
Zdielať na

Volkswagen môže viac poškodiť nemeckú ekonomiku ako grécka kríza

BERLÍN / Manipulácia s emisiami dieselových motorov Volkswagenu šokovala podnikateľské a politické prostredie v Nemecku. Analytici upozorňujú, že kríza výrobcu áut by sa mohla stať pre ekonomiku Nemecka väčšou hrozbou než grécka kríza.

Volkswagen je najväčším výrobcom áut v Nemecku a jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku má viac než 270 000 zamestnancov a ešte viac ľudí zamestnávajú jeho dodávatelia.

"Zrazu sa stal  Volkswagen väčším rizikom poklesu pre nemeckú ekonomiku než grécka dlhová kríza," povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm ING Carsten Brzeski. "Pokiaľ v nasledujúcich mesiacoch klesne predaj Volkswagenu v Severnej Amerike, nebude to mať dopad len na firmu, ale na celú nemeckú ekonomiku," dodal.

Šesťstotisíc áut

Volkswagen vlani predal v Spojených štátoch takmer 600 000 áut. To je zhruba šesť percent jeho celosvetového predaja.

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia varovala, že Volkswagenu v Spojených štátoch hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov. To je viac ako celý vlaňajší prevádzkový zisk skupiny. Škandál navyše tento týždeň začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny.

Firma má síce v súčasnosti k dispozícií 21 miliárd eur, ktorými by mohla pokutu zaplatiť, škandál ale vyvoláva obavy z prepúšťania.

Akcie Volkswagenu padli o 20 percent, pozrite si reportáž:

Nemecká vláda má tiež obavy, že by problémy Volkswagenu mohli mať dopad aj na ďalšie miestne automobilky, Daimler a BMW. Zatiaľ sa ale neobjavili žiadne náznaky podvodu aj u týchto automobiliek a niektorí analytici si myslia, že širší dopad bude len obmedzený.

Dôležitý pilier

Nemecká vláda v stredu povedala, že automobilový priemysel by mal zostať "dôležitým pilierom" ekonomiky, napriek prehlbujúcej sa kríze okolo Volkswagenu. "Ide o vysoko inovatívny a veľmi úspešný priemysel pre Nemecko, s mnohými pracovnými miestami," povedala hovorca ministerstva hospodárstva.

Analytici ale varujú, že táto závislosť na automobilovom priemysle by sa mohla stať hrozbou pre súčasný odhad ekonomického rastu, podľa ktorého sa má hrubý domáci produkt tohto roka zvýšiť o 1,8 percenta. Nemecko už musí čeliť spomaleniu v Číne.

"Pokiaľ by predaj automobilov klesol, dotklo by sa to tiež dodávateľov a s nimi celej ekonomiky," domnieva sa odborník na automobilový priemysel berlínskeho hospodárskeho inštitútu DIW Martin Gornig.

Trištvrte milióna zamestnancov

Vlani v nemeckom automobilom sektore pracovalo zhruba 775 000 ľudí. To sú takmer dve percentá celkovej pracovnej sily. Automobilový priemysel a výroba automobilových súčiastok sú tiež najúspešnejším vývozným odvetvím krajiny. Vývoz tohto odvetvia vlani činil viac než 200 miliárd eur, čo bola takmer pätina celkového vývozu.

"To je dôkaz, prečo tento škandál nie je maličkosť. Nemecká ekonomika bola zasiahnutá vo svojom jadre," dodáva šéf hospodárskeho inštitútu IW Michael Hüther.

Martin Winterkorn odstúpil z funkcie, pozrite si reportáž:

Objavujú sa ale i hlasy, podľa ktorých by sa dopad na nemeckú ekonomiku ako celok nemal preháňať. "Nemyslím si, že by sa nemecký automobilový priemysel mal dávať do jedného vreca," povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm Commerzbank Jörg Krämer. "Nebude recesia len pre jednu spoločnosť," dodal. 

Značka ´Vyrobené v Nemecku´

Upokojiť verejnosť sa snaží tiež nemecká obchodná asociácia BGA, podľa ktorej nie sú signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovať o kvalite a spoľahlivosti nemeckých firiem. "Nie je tu všeobecná nedôvera voči dobrej značke ´Vyrobené v Nemecku´," uvádza výkonný riaditeľ BGA Andre Schwarz.

Pripúšťa ale, že panujú určité obavy medzi nemeckými spoločnosťami z toho, že by škandál Volkswagenu mohol mať dominový efekt na ich podnikanie a oslabiť dôveru v nemecký tovar.

Niektorí pozorovatelia tiež upozorňujú na určitý paradox škandálu. Zatiaľ čo nemeckej ekonomike sa podarilo odolať dlhovej kríze v eurozóne i spomaleniu hospodárskeho rastu Číny, čelí teraz najväčšiemu riziku poklesu za dlhý čas pre jednu zo svojich spoločností. "Iróniou všetkého je, že hrozba by teraz mohla prísť skôr zvnútra, než zvonku," dodáva Brzeski. 

Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie správy