Slovenskí vedci objavili proteín, ktorý opravuje poškodenú DNA

BRATISLAVA / Vedci z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave objavili proteín, ktorý umožňuje opraviť poškodenú genetickú informáciu a tiež umožňuje sexuálne rozmnožovanie. K tomuto objavu dospel tím vedcov po sedemročnom výskume.

Funkcia proteínu z kvasiniek zaujala celý svet. "DNA v našich bunkách je vystavovaná rôznym vonkajším faktorom ako je napríklad fajčenie, slnečné žiarenie, nezdravá strava. Každá bunka denne musí opraviť tisícky poškodení. Väčšina z nich je opravená, ale v niektorých prípadoch aj DNA opravené mechanizmy zlyhávajú, čo poznáme pod pojmom rakovina," vysvetlila Mgr. Lucia Molnárová z Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Genetici našli proteín, ktorý aj takto poškodenú DNA dokáže opraviť. Túto funkciu ale objavili pri výskume pohlavných buniek. "Ak funkcia ľudského proteínu bude podobná ako toho Dbl2 v kvasinkách, ktorý sme popísali, je predpoklad, že tento proteín bude dôležitý pre tvorbu pohlavných buniek u ľudí, ale takisto pre úpravu poškodenej DNA," dodal doc.Mgr.Juraj Gregáň,PhD., z Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Ďaleká budúcnosť

Do praxe sa to zaviesť ale ešte nedá. "Samozrejme tieto výsledky sa musia najskôr overiť na bunkách cicavcov. Až potom sa môžu hľadať terapeutické prístupy, ktoré by pomohli napríklad ľuďom, ktorí majú mutáciu v tomto géne," doplnila Molnárová.

Faktom však je, že v našich zemepisných šírkach to asi nebude. Objav našich vedcov vyšiel v prestížnom vedeckom časopise. Slovenských vedcov oslovili vedci z Kanady, z Ameriky i Českej republiky. "Nie je to jednoduché vybaviť laoratórium na prácu s bunkami cicavcov," ozrejmila Molnárová. "Naše pracovisko je vybavené na prácu s kvasinkami a v tom by sme aj chceli pokračovať. Chceli by sme detailne objasniť mechanizmus účinku tohto proteínu," uzavrela Molnárová.

Zdroj: noviny.sk