Polojasno
12°
Bratislava
Florián
4.5.2024
Na bicykli do práce a do školy: Ktoré projekty získali peniaze z Plánu obnovy?
Zdielať na

Na bicykli do práce a do školy: Ktoré projekty získali peniaze z Plánu obnovy?

BRATISLAVA / Aby mohlo na Slovensku chodiť do práce alebo školy na bicykli čo najviac ľudí, v minulom roku vyhlásili výzvu na projekty z peňazí Plánu obnovy. Posúdenie projektov trvalo podľa viacerých pridlho, ale dnes už je známe, ktorých 25 projektov bude môcť čerpať peniaze na 80 kilometrov cyklotrás.

​Na prvú cyklovýzvu z peňazí Plánu obnovy reagovalo 50 projektov a medzi hlavné kritérium patrila podmienka, že majú byť takzvane cykloobslužné.
"V prvom rade to musia byť projekty, ktoré slúžia na dochádzku do práce a do škôl, to je tá novinka," priblížil Rastislav Cenký, generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy Ministerstva dopravy SR. 

"Na podporu cyklodopravy je alokovaných 85 miliónov eur, vďaka ktorým vznikne do roku 2026 na Slovensku 160 kilometrov cyklotrás," uviedla Lívia Vašáková, podpredsedníčka vlády SR pre Plán obnovy. Čiže za tretinu peňazí sa postaví polovica cyklotrás rovnomerne rozvrstvená po celom území Slovenska.

Medzi úspešnými uchádzačmi sa ocitli aj projekty z Prešova a Humenného

Ešte v septembri minulého roka podalo mesto Prešov dva projekty. Jeden sa týka napojenia na novú lávku pri Prešovskej univerzite a druhý v prešovskom Solivare, ktorý by sa mal spojiť s existujúcim cyklochodníkom, ktorý spája koniec Prešova s okolitými dedinami. "Od realizácie týchto projektov očakávame rozšírenie cyklosietí v rámci mesta Prešov a takisto komfortnejšie a hlavne bezpečnejšie napojenie na cykloželezničku, ktorou sa dopravujú obyvatelia okolitých obcí za prácou," priblížila Terézia Rácová, hovorkyňa mesta Prešov.

Aj v Humennom hľadali možnosti, ako prepojiť dve časti mesta, ktoré rozdeľuje rieka Laborec, aby ľudia vymenili autá za bicykle a dostali sa tak do práce či do školy ekologicky. "Mesto Humenné hľadalo rôzne možnosti financovania cyklolávky. Prvá žiadosť bola podaná na IROP a čakali sme na výsledok. Ak by to neprešlo, samospráva by využila možnosť z Plánu obnovy," uviedol Marián Škuba, tlačový referát mesta Humenné.

Cyklolávka bude spojená s už existujúcimi cyklochodníkmi. Aktuálne je ich v meste asi 6 kilometrov a napájajú sa na ďalšiu cyklotrasu v rekreačnej oblasti Hubková. Náklady na projekt sú takmer 2 milióny eur, radnica spolufinancuje 5 percent. Lávka bude hotová ešte v tomto roku. "Ak všetko pôjde bezproblémovo, už v októbri by sa to mohlo stať realitou," potvrdil Škuba.

Šancu budú mať aj v tomto roku

Šancu na čerpanie peňazí z Plánu obnovy budú mať aj v tomto roku, ďalšia výzva má byť vyhlásená už o pár týždňov. Celý proces schvaľovania projektov však mal aj svoje tienisté stránky. "Je to dobrá spáva pre cyklodopravu. Škoda, že to prišlo až teraz, ten čas bol neprimeraný," uviedol Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.

Taktiež neprimerané krátenie financií na cyklodopravu považuje Cyklokoalícia za mínusový bod. "Slovensko vďaka lepším hospodárskym výsledkom v rokoch 2020 a 2021 dostane z Plánu obnovy o vyše 300 miliónov eur menej. Tým pádom došlo ku kráteniu niektorých investícií," uviedla Vašáková. Národný cyklokoordinátor Peter Klučka je spokojný, pochvaľuje si spoluprácu medzi ministerstvom a občianskym sektorom. "Aj vďaka ich aktivitám sa inými očami začali pozerať na podporu cyklistickej dopravy," uzavrel.  

Súvisiace články

Najčítanejšie správy