Zatiahnuté
Bratislava
Katarína
25.11.2025
Učitelia sa musia naučiť pracovať s AI, zhodli sa lídri na globálnom summite o AI
Zdielať na

Učitelia sa musia naučiť pracovať s AI, zhodli sa lídri na globálnom summite o AI

BRATISLAVA / Lídri OSN, UNESCO, OECD, zástupcovia technologických gigantov a ministri školstva z desiatok krajín sa stretli v Bratislave, aby spoločne hľadali odpovede na otázku, ako najlepšie využiť umelú inteligenciu vo vzdelávaní.

Slovensko sa stalo dejiskom globálnej diskusie o budúcnosti vzdelávania v ére umelej inteligencie. Svetoví lídri, odborníci a ministri školstva z celého sveta sa zišli, aby spoločne hľadali cesty, ako zvládnuť rýchly nástup AI v školstve a zužitkovať jej potenciál.

Učitelia sa musia učiť o AI, tvrdí rakúsky minister

Podľa rakúskeho ministra školstva Christopha Wiederkehra je kľúčové vzdelávať o umelej inteligencii nielen študentov, ale predovšetkým pedagógov. "V Rakúsku sú učitelia veľmi prístupní vzdelávaniu sa o AI. Dokonca máme aj v učebných osnovách predmet, ktorý učí, ako sa učiť o digitalizácii. Deti sú tak pripravené používať umelú inteligenciu," zdôraznil Wiederkehr.

Odborníci sa zhodujú, že umelá inteligencia má potenciál stierať rozdiely medzi sociálnymi vrstvami vo vzdelávaní. Generálna tajomníčka fínskeho ministerstva školstva Heidi Backman hovorí: "Máme koncept, ktorý presne určuje, čo je potrebné v oblasti digitálnych zručností. Tento rámec definuje, že všetci potrebujú digitálne kompetencie, a našou úlohou je zabezpečiť ich dostupnosť pre všetkých." Rakúsky minister Wiederkehr dodáva: "V Rakúsku podporujeme všetkých študentov, aby mali digitálne technológie a mohli tak AI využívať naplno."

Odborník na strojové učenie Michal Valko vidí v AI nástroj s obrovským potenciálom: "AI môže, keď je dobre nastavená, pomôcť stierať rozdiely, lebo aj jej nasadenie je aj oveľa ľahšie ako nájsť 100 učiteľov, ktorí idú niekde do Afriky učiť."

Dôraz na kritické myslenie, nie na memorovanie

Vzdelávanie v digitálnej dobe bude podľa odborníkov klásť dôraz na rozvoj kritického myslenia, nie na samotné vedomosti. Michal Valko zdôrazňuje: "Každý bude vedieť odpovede, ale kriticky myslieť nie všetci a práve tí ľudia sa dostanú najďalej."

Prezident SR Peter Pellegrini v tejto súvislosti poukázal na nezastupiteľnú rolu učiteľa: "Ľudský učiteľ musí zostať kurátorom významu, tým, kto pomáha mladým ľuďom klásť otázky, porovnávať zdroje, odhaľovať slabé argumenty a s rešpektom aj nesúhlasiť."

Európa si nemôže dovoliť premeškať ďalšiu digitálnu vlnu

Podľa prezidentky Európskej centrálnej banky Christine Lagarde si Európa už nemôže dovoliť premeškať ďalšiu digitálnu vlnu, a to nielen v školstve. Prioritou má byť podľa nej rýchla implementácia AI aj do ekonomiky a budovanie vlastnej digitálnej infraštruktúry vrátane dátových centier. "Bude to 10x väčšie ako priemyselná revolúcia a možno to prebehne 10x rýchlejšie,“ upozornila Lagarde.

Slovensko a úspechy v oblasti AI

Aj Slovensko už zaznamenalo na poli umelej inteligencie významné úspechy. "Jeden z najväčších úspechov Slovenska je, že sme dali svetu Andrea Karpathyho, ktorý aj spoluzaložil OpenAI a bol na čele Tesly," pripomenul Michal Valko.

Pozrite si aj:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy